Bispedebat i Roskilde: Er dåben et kærestebrev eller en tatovering?

Alle fire bispekandidater i Roskilde Stift forklarede dåben med sproglige billeder i onsdagens debat

Bispevalget i Roskilde Stift er i fuld gang.
Bispevalget i Roskilde Stift er i fuld gang. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix.

Pludselig væltede sneen ned over Roskilde onsdag eftermiddag. På trods af det flere centimeter tykke snelag havde omtrent 400 menighedsrådsmedlemmer og præster fra Roskilde Stift fundet vej til byens kongrescenter, hvor den første debat i bispevalgkampen fandt sted, efter de fire kandidater officielt var blevet godkendt.

De fire teologer havde ikke hele tiden nemt ved at holde debatten på et niveau, som menige mennesker uden teologisk uddannelse ville kunne forstå. Men det blev de nødt til, da ordstyreren opstillede et tankeeksperiment for dem.

Kandidaterne skulle forestille sig, at de sidder i en stol på deres kontor. Over for dem sad et menneske, som de kendte gennem deres arbejde som præst. Personen overvejede at blive døbt og stillede derfor et stort teologisk spørgsmål: Hvad sker der egentlig i dåben?

Forklaringen skulle lyde, at dåben er ligesom et kærestebrev, mente Anna Helleberg Kluge, provst i Næstved Provsti.

"Prøv at forestille dig, at det mest vidunderlige menneske i hele verden er dybt forelsket i dig. Men du ved det ikke. Sådan er det, hvis man ikke er døbt. Så lever man hele sit liv uden at vide, at man er dybt elsket, og at der er én, der følger en og ser, hvordan man har det. Forestil dig så, at det vidunderlige menneske sender et kærestebrev til dig og erklærer sin kærlighed. Nu ved du, at du er elsket. Nu ved du, at du er noget helt særligt," sagde hun.

Hos Ulla Thorbjørn Hansen, provst i Slagelse Provsti, var der ikke tale om, at dåben er et kærestebrev. Hun omtalte dåben som en tatovering.

"I dåben kommer du til at høre til i en sammenhæng. Du kommer til at tilhøre Jesus Kristus. Du bliver en discipel, altså en elev, og indgår i en livslang læring, og du kan hvile i din dåbs nåde. Men du kommer også til at tilhøre et fællesskab. Og i en tid fyldt med identitetsforvirring får du også en identitet. Jeg plejer at sige, at man får en usynlig tatovering, som man kan tage med sig ud i verden både i livet og døden," sagde hun.

Der kom også en billedlig forklaring fra Per Vibskov Nielsen, provst i Nørrebro provsti.

"Jesus er gået i døden og er genopstået fra dødsriget. Det er det samme, der sker for os i dåben. Den er et genfødselsbad. Vi lider druknedøden for derefter at genopstå. Det lyder dramatisk, men det er sådan, man tænkte dåben i oldkirken. Det ville jeg forsøge at udpensle i sådan en samtale," sagde han og fastslog, at der ifølge ham ikke er grund til at ændre på dåbsritualet i folkekirken.

Det viste sig, at tankeeksperimentet langt fra var så fjernt fra virkeligheden, da Rasmus Nøjgaard, sognepræst i Skt. Jakobs kirke i København, gav sit svar.

"I fredags kom der en ung mand til mig og spurgte, om jeg ville døbe ham, fordi han skulle stå fader til en barnedåb. Der var bare det, at han ikke helt vidste, om han troede på det. Derfor tog jeg en samtale med ham, og der gik noget op for ham. For dåben er et mysterium, hvor Gud vælger dig og ikke omvendt. Han tager dig ind i sit legeme, så du bliver ét med Kristus. Gud elsker os, fordi vi er hans barn. Det forklarede jeg den unge mand, og på søndag skal han døbes," sagde han, og publikum klappede.

Afstemningen i første runde af bispevalget foregår fra den 20. april til den 11. maj. I næste uge kan de fire kandidater ses i debat hele to gange.