Forsker: Generationsforskelle i Indre Mission kan føre til konflikt eller splittelse

Både unge og ældre i Indre Mission fastholder en ortodoks kristentro. Men på spørgsmål om homoseksualitet, abort og skilsmisse er der betydelige generationsforskelle, som kan skabe store indre spændinger, viser undersøgelse

Forsker: Generationsforskelle i Indre Mission kan føre til konflikt eller splittelse
Foto: Priscilla Du Preez/Unsplash.

Både unge og ældre i Indre Mission tror på en personlig Gud, der vil dømme mennesker til evig frelse eller fortabelse. De tror på Himmel og Helvede og på et liv efter døden. På den måde adskiller Indre Missions venner (betegnelse for personer tilknyttet Indre Mission) sig markant fra resten af befolkningen, og det gælder uanset alder. Når det kommer til spørgsmål om homoseksualitet, abort og skilsmisse, har Indre Missions venner også betydeligt strengere eller mere konservative holdninger end befolkningen i øvrigt. Men zoomer man ind og ser på forskellen mellem unge og ældre i Indre Mission, er der markante forskelle på, hvor stor accepten af de tre nævnte fænomener er. Det viser en spørgeskemaundersøgelse blandt 1765 personer, som er tilknyttet Indre Mission.

"Der er en bemærkelsesværdig forskel på, hvad yngre og ældre i vores undersøgelse svarer på de såkaldte moralspørgsmål om skilsmisse, abort og homoseksualitet – til trods for, at de deler de samme grundlæggende trosforestillinger. Det overraskede os, og det tyder på en stor indre spænding, som med tiden kan føre til konflikt eller splittelse," siger Peter Gundelach, der er professor emeritus ved Sociologisk Institut på Københavns Universitet og den ene af to forskere bag undersøgelsen. Sammen med den anden forsker bag, lektor Peter Birkelund Andersen fra institut for tværkulturelle og regionale studier på Københavns Universitet, har han netop offentliggjort en artikel i Religionsvidenskabeligt Tidsskrift, som fremlægger undersøgelsens resultater. Undersøgelsen er foretaget ved at sende spørgeskemaer ud til abonnenter på Indre Missions tidsskrift Impuls og stille nogle af de samme spørgsmål, som blev stillet i den store nationale værdiundersøgelse, der senest blev lavet i 2017, og som har fulgt udviklingen i danskernes værdier siden 1981.

"Det er markant, at der findes en lille gruppe som Indre Missions venner, der så konsekvent afviger fra resten af befolkningen værdimæssigt, når det kommer til trosspørgsmål, selvom de ikke kan karakteriseres som en sekt. Normalt vil man se, at de generelle tendenser i retning af individualisering og sekularisering slår igennem især blandt de yngre generationer også i religiøse grupper af den slags. Men hos Indre Mission er trosforestillingerne meget stabile og ser ud til at være det i fremtiden også," siger Peter Gundelach.

Derfor overraskede det forskerne, at der samtidig med denne stabilitet i trosdogmer viste sig store forskelle mellem generationerne, når det kom til syn på skilsmisse, abort og homoseksualitet.

"Samlet set er Indre Missions venner stadig langt mindre accepterende over for disse fænomener end befolkningen i øvrigt, og det gælder også de yngre. Men de yngre i Indre Mission er markant mere åbne eller tolerante over for disse spørgsmål end de ældre, og det vil formodentlig betyde, at Indre Mission som helhed vil bevæge sig på disse spørgsmål over tid," siger Peter Gundelach.

Han påpeger dog, at det er svært at forudsige, hvordan det vil ske.

"Ud af de kommentarer, vi fik ind i spørgeskemaerne, kunne vi se, at især de unge var karakteriseret ved mere nuancerede holdninger til disse spørgsmål end bare accept eller ikke-accept. Mange argumenterede for, at de ikke kan acceptere praktiseret homoseksualitet, men ikke vil fordømme homoseksuelle. Det kan afspejle, at de unge ikke ønsker at bryde med de traditionelle holdninger i bevægelsen, men alligevel ønsker at tilpasse sig holdningerne i det omgivende samfund," siger han.

Til det siger Indre Missions formand Hans-Ole Bækgaard: "At en ny generation går anderledes til nogle spørgsmål og argumenterer anderledes, fordi de bliver mødt anderledes af deres samtid, er ikke ukendt for os. Det har vi oplevet før med andre spørgsmål. For 30-40 år siden var det for eksempel til diskussionen om, hvorvidt man kunne flytte sammen eller få et barn, inden man blev gift. At en ny generation så anderledes på det betyder ikke, at vi ikke stadig har en holdning til ægteskab og til, hvad sund bibelsk seksualudfoldelse er. Det samme vil gælde spørgsmålet om homoseksualitet. Som ledelse har vi et stort ansvar for ikke kun at hænge fast i fortiden, men bevare det, der skal bevares, så vi kan åbne vores fællesskaber op uden at miste os selv," siger han.

I synet på ligestilling mellem kønnene viser undersøgelsen til gengæld ikke tegn på, at de yngre afviger fra de ældre. Tværtimod tyder svarene i undersøgelsen på, at både yngre og ældre i Indre Mission tillægger spørgsmålet om ligestilling mindre betydning end i befolkningen i øvrigt. Mens 85 procent af kvinderne og 85 procent af mændene i befolkningen som helhed mener, at det er meget vigtigt eller ret vigtigt at være fælles om det huslige arbejde i et ægteskab eller parforhold, gjaldt det kun 66 procent af kvinderne og 66 procent af mændene i Indre Mission.

Undersøgelsen viste desuden, at Indre Missions venner generelt har en mere åben holdning over for indvandrere og personer med anden tro end resten af befolkningen, at langt flere føler omsorg for udsatte og svage grupper som ældre, syge og handicappede, og at langt flere er aktive i frivilligt arbejde. Det frivillige arbejde foregår typisk primært inden for Indre Mission, ligesom langt de fleste heller ikke taler om tro med mennesker, der ikke er kristne. I det hele taget ser det ud til, at bevægelsen primært rekrutterer nye tilknyttede via socialisering i familien eller andre tætte familienetværk.

"Det kan på sigt skabe problemer med rekruttering og kan ende i en negativ nedadgående spiral," siger Peter Gundelach.

Hans-Ole Bækgaard erkender udfordringen: "At langt de fleste af Indre Missions venner er kommet 'indefra', altså via familie og tæt netværk, er da klart en udfordring," siger han, men noterer sig med glæde, at forskerne i deres artikel nævner, at der kan ske en vækst i Indre Mission i fremtiden, hvis der er mennesker, "der i reaktion mod den stærke sekularisering tiltrækkes af den evangelikale form for kristendom og det stærke tros- og værdimæssige fællesskab, som Indre Mission står for".