Kristendommen svinder ind i USA. Kampagne vil lade Jesus genopstå i ungdommelig udgave for at nå flere unge

Siden 1990’erne er der sket et markant frafald af folk, der kalder sig kristne i USA. Men en kampagne, der har kostet mere end 750 millioner kroner, vil “redde” Jesu omdømme og gøre Jesus menneskelig og moderne

“He Gets Us” reklame i Las Vegas
“He Gets Us” reklame i Las Vegas . Foto: He Gets Us/pressefoto .

“Jesus havde også angst.”

 “Jesus var også i ødelagte relationer.”

“Jesus var også søn af en teenagemor.”

Slogans på store reklameskilte pryder facaderne i amerikanske storbyer som New York og Las Vegas, og på mediet Youtube findes der videoer af nutidens “rebelske” unge med budskabet om, at Jesus og hans disciple også blev set som ballademagere og lovbrydere i deres samtid. 

De store reklameskilte er en del af kampagnen “He gets us” - på dansk “Han forstår os” - der angiveligt har kostet 100 millioner dollars. 

Ifølge brandingbureauet, som står bag kampagnen, er målet, at Jesu omdømme skal genoprettes ved at sætte ham i øjenhøjde med nutidens unge, primært unge født efter 1997, og gøre ham mere menneskelig. Det skriver nyhedsbureauet Religion News Service. 

Ifølge Jason Vanderground, direktør i brandingbureauet Haven, som står bag kampagnen, er Jesus i dag blevet mindre relevant for den brede amerikanske befolkning, og i særdeleshed hos den yngre generation, fortæller han til mediet Christianity Daily. I en rapport fra september i år foretaget af det amerikanske analyseinstitut Pew Research Center fremgår det da også, at der er sket et markant fald i antallet af amerikanere, der kalder sig kristne. I 1990’erne var det 90 procent af amerikanerne, der tilsluttede sig kristendommen. I dag er det 64 procent, og hvis udviklingen fortsætter vil kristne, skrev Kristeligt Dagblad for nylig, vil kristne kun udgøre mellem 35 og 54 procent i 2070. 

Samtidig har Daniel A. Cox, der har udgivet rapporten “Generation Z and the Future of Faith in America” (Generation Z og troens fremtid i USA), tidligere udtalt til Kristeligt Dagblad, at generationen af amerikanere, der er født efter 1997, er opdraget med færre religiøse vaner i hjemmet end tidligere.

Kampagnen “He gets us” vil med sine slogans om Jesus fange amerikanernes opmærksomhed med en mere moderne stemme, der kan gøre Jesus mere relevant - selv for de unge. Det forsøges eksempelvis med reklamer, der bærer budskaber såsom “Jesus var også søn af en teenagemor”, og “hun ville have bragt skam over familien, fordi hun ikke var gift. Endnu værre var, at hendes kæreste ikke engang far til barnet.” 

“Vi tror på, at det er vigtigere end nogensinde før at vise den ægte, autentiske Jesus i det offentlige rum, som han fremgår i Bibelen”, udtaler Jason Vanderground til Religion News Service. 

Om man er enig i, hvorvidt Jesus trænger til en moderne makeover eller ej, ser kampagnen ud til at virke. Ifølge Jason Vanderground er den nået ud til 100 millioner mennesker, videoerne på Youtube er blevet set over 300 millioner gange, og 30.000 har som følge af kampagnen skrevet sig op til bibellæsning. 

Kampagnen har kørt siden midten af marts, og nu regner fonden Signatry med at udvide den henover de kommende måneder op til USA’s helt store sportsbegivenhed, Super Bowl.

På kampagnens hjemmeside skriver folkene bag, at de “ikke ligger hverken til venstre eller højre” rent politisk. Ej heller er de “affilieret med en bestemt kirke eller et bestemt kirkesamfund.” Ifølge samme hjemmeside fremgår det, at kampagnen er støttet af tre kristne fonde: Oklahoma United Methodist Foundation, The Servant Christian foundation og The Signatry.