Reformjøde eller ortodoks: Hvilken slags jøde var Bent Melchior?

Den tidligere overrabbiner Bent Melchior er død. Det efterlader et væsentligt spørgsmål: Hvilken jøder var han?
Den tidligere overrabbiner Bent Melchior er død. Det efterlader et væsentligt spørgsmål: Hvilken jøder var han? . Foto: Leif Tuxen.

Det er sagt om Bent Melchior, at han var en samlende figur blandt danske jøder. Men hvilken gren af jødedommen tilhørte han selv? Det er et spørgsmål, som det kræver lidt teologisk baggrundsviden at besvare, forklarer Marianne Schleicher. Hun er ph.d. og lektor i jødisk religion ved Aarhus Universitet og har selv mødt og interviewet Bent Melchior ved flere lejligheder.

Hun forklarer, at der overordnet set er tre retninger i jødedommen: de ortodokse, de konservative og reformjøder. Grupperne adskiller sig fra hinanden ved deres syn på, hvordan Gud åbenbarer sig for det jødiske folk. Hvor de ortodokse forholder sig til den Gud, de finder i Toraen, og fortolkningerne heraf, er de konservative jøder også optaget af, hvordan Gud manifesterer sig i menigheden og i historien. Og så er der de reformerte, som i grove træk mener, at fordi mennesket er skabt i Guds billede, er Gud til stede i fornuften.

”Menigheden i Krystalgade, hvor Bent Melchior var rabbiner i mange år, er, hvad man kan kalde en moderne ortodoks menighed. Her tror man, at Gud møder mennesket i Toraen, altså i Mosebøgerne, men det moderne element ligger i, at man skal have Toraen til at fungere med det omkringliggende samfund. Sådan ville man aldrig tænke i en ultraortodoks menighed, hvor det er samfundet, der må tilpasse sig Toraen,” siger Marianne Schleicher.

En rabbiner, som ifølge Marianne Schleicher i særlig grad har påvirket Bent Melchior, var den engelske Louis Jacobs, som Bent Melchior mødte, da han i en årrække boede i England.

Louis Jacobs var en omstridt leder i britiske jødiske kredse, fordi han mente, at der var bud i Toraen, som var aldeles skadelige for det jødiske samfund at udleve. Det drejede sig blandt andet om reglerne for, at kvinder ikke må tage initiativ til skilsmisse, og at kvinder skal have tilladelse fra deres eksmand, før de kan gifte sig igen.

”Det er tydeligt, at Louis Jacobs har haft indflydelse på Bent Melchior. Under hans tid som overrabbiner blev der skrevet nogle danske tekster om, hvordan man skal praktisere jødedommen. Og der er altså nogle passager, som er hentet direkte fra Louis Jacobs. Det er meget interessant,” siger Marianne Schleicher.

Bent Melchior har altså aldrig været ultraortodoks, men bestemt heller ikke reformjøde. I praksis har han nok befundet sig et sted mellem de ortodokse og de konservative, vurderer Marianne Schleicher. Toraen var en levende del af hans liv, men som rabbiner udlagde han dens mange regler, så den ikke skulle ligge som et åg på den moderne jøde.

”Bent Melchior så sådan på det, at Toraen var en gave fra Gud og en hjælp til at leve livet,” siger Marianne Schleicher.