Prøv avisen

Alternativ kirkekunst til debat

Er det kirkekunst? Spørgsmålet blev heftigt debatteret, da gymnasieelever så kunstneren Mikael Thejlls alternative altertavle. (Foto: Leif Tuxen)

Brynene er løftede og blikkene kritiske. 50 gymnasielever fra Christianshavns Gymnasium er på kunstvandring for at se ny og moderne kirkeudsmykning som led i et forsøgs - og udviklingsprojekt "Samtidskunst" fra Egmont Fonden. Og genstanden for deres kritiske blikke er kunstneren Mikael Thejlls bud på en moderne altertavle i Frihavnskirken på Østerbro, som han har lavet i forbindelse med projektet "Kan et figentræ bære oliven?"

Projektet har kørt i snart et år og ønsker at give et moderne bud på begrebet "Kunst i Herrens hus". Derfor har fem kirker på Østerbro i København og fem kunstnere indgået et samarbejde. Mikael Thejll er en af kunstnerne, og han forklarer om sit kunstværk, som dækker kirkens korparti:

-- Det er et megaprint på 7 meter i højden og 4, 80 meter i bredden med sort bundfarve, som står i kontrast til kirkerummet; samtidig kan det også ses som et tegn på mørket. Ovenpå er der røde pletter som symbol på blod og liv. I et gult felt fremgår ordet ER som tegn på væren. Derudover har jeg klistret spejlende refleksskiver på, som spejler nuet og trækker det, der foregår i rummet, ind i billedet. Forsamlingens blikke er imidlertid ikke blevet meget mildere efter den forklaring, og skepsisen, der før var at læse i de mørke pupiller, kommer nu til udtryk i elevernes udtalelser:

-- Jeg har svært ved at få det til at passe i min egen forestilling om, hvad kunst er, siger Rasmus fra 3. X.

Og Mikael Thejll responderer:

-- Kunst indgår i en sammenhæng, og i denne sammenhæng har jeg tænkt på det svar, Gud giver Moses i fortællingen om den brændende tornebusk, hvor Gud viser sig for Moses i form af en brændende tornebusk, og Moses spørger, hvem han er. Gud svarer ham: Du kan sige, jeg ER den, jeg ER.

Sophie er ligeledes fra 3.X, og hun melder sig nu også i debatten:

-- Idéen med at hive ordet ER frem er godt, men ellers synes jeg ikke, at det fungerer. Det bliver plakatagtigt, og jeg føler, at jeg kunne gå ind på et galleri og finde noget, der lignede. Jeg synes ikke umiddelbart, at det forholder sig til kirken, pointerer hun.

Kunstværket skaber heftig debat, en enkelt elev mumler i sin hættetrøje noget med kristen propaganda, og Rasmus fra 3. X udtaler:

-- Jeg tvivler på, at fru Jensen kan sætte sig i kirken og få værket til at passe til sin kristendomsopfattelse.

-- Jeg er ikke gået efter at provokere, det her er tænkt over i forhold til sin ramme, bedyrer Mikael Thejll. Men det er tydeligt, at nogle føler sig provokerede, og gymnasieelverne er ikke de eneste. Kunsthistoriker og præst ved Davidskirken, Anne-Mette Gravgaard, som er medarrangør af projektet, fortæller:

-- Der var en brud, som ikke kunne bære at skulle giftes under den udsmykning, men så satte hun sig herind hver dag i en uge, og til sidst blev hun glad for det. Men det er på en måde voldtægt, når man lige kommer ind her, siger hun.

engberg@kristeligt-dagblad.dk

$CLASS=rubfakta$Kan et figentræ bære oliven?

Formålet med projektet er at give et nyt bud på moderne kirkeudsmykning og undersøge om, samtidskunst og kirken kan komplementere hinanden, og om mødet vil bære frugt.

Projektet er et samarbejde mellem fem kunstnere: Leonard Forslund, Ruth Campau, Helle Frøsig, Anette Harboe Flensburg og Mikale Thejll og fem kirker på Østerbro: Davidskirke, Frihavnskirke, Hans Egedes Kirke, Lundehus Kirke og Taksigelses Kirken.

Kunstprojektet består af tre etaper med forskellig udsmykning af kirkerne i hver etape. Tredje og sidste etape begyndte den 22. august og slutter første søndag i advent, den 28. november.

www.kirkeogkunst.dk

$CLASS=rubfakta$Samtidskunst og unge

Et forsøgs - og udviklingsprojekt, hvor Egmont Fonden i samarbejde med fire gymnasier og kunstinstitutioner forsøger at styrke gymnasieelevernes fornemmelse for og forståelse af samtidskunsten.

www.samkunst.dk