Imamer anbefaler særskilte religiøse rum på hospitaler

Muslimer har ingen problemer med at bede i fællesreligiøse rum, siger flere imamer, men ideelt ville hospitaler huse både kristne og muslimske rum

Flere politikere argumenterer med respekt for andre trosretninger, når de foreslår multireligiøse rum på Danmarks sygehuse. Men for danske imamer er den mest optimale løsning, at både kristne og muslimer får deres egne rum.
Flere politikere argumenterer med respekt for andre trosretninger, når de foreslår multireligiøse rum på Danmarks sygehuse. Men for danske imamer er den mest optimale løsning, at både kristne og muslimer får deres egne rum.

Flere politikere argumenterer med respekt for andre trosretninger, når de foreslår multireligiøse rum på Danmarks sygehuse. Men for danske imamer er den mest optimale løsning, at både kristne og muslimer får deres egne rum, gerne suppleret med religionsneutrale lokaler til andre trosretninger og ikke-troende. De pointerer samtidig, at det ikke er noget problem for muslimer, hvis de skal dele rum med andre religioner.

Radwan Mansour er imam og tilknyttet Den Arabiske Kulturforening i Aarhus. Han mener, at de religiøse lokaler skal ligge et samlet sted på hospitalet og ikke spredt ud over flere etager.

”Jeg mener, at et religiøst rum på et dansk sygehus skal indrettes, så der er et særskilt kirkerum, et særskilt rum til muslimsk bøn og et multireligiøst rum til andre religioner. Jeg er ikke imod, at der kun er et enkelt, fælles multireligiøst rum, men hvis det er delt op, undgår man at genere hinanden,” siger Radwan Mansour.

Vigtigt for muslimer er, at en række praktiske foranstaltninger som renlighed, toilet, vand og håndvask er tilstede der, hvor bønnen finder sted. Men så vidt Kristeligt Dagblad erfarer, er der blandt muslimer ikke noget aktuelt ønske om, at hospitaler også skal have en decideret moské.

Waseem Hussain er fængsels-imam og har erfaring med, hvilke religiøse tilbud der fungerer bedst på store offentlige institutioner.

”I det omfang, der er ressourcer til det på det enkelte hospital, kan hver religion tage bedst hånd om de troende med hver sit rum. Men det er langtfra sikkert, at ressourcerne er til det på det enkelte hospital. Ellers kan man prøve at indrette et rum så inkluderende og religiøst neutralt som muligt. Det skal være sådan, at rummet lynhurtigt kan omskabes til en kristen gudstjeneste og tilbage til en muslimsk bøn eller for mennesker, som er a-religiøse. Men Danmark er et kristent land, så derfor ville det være oplagt, hvis ressourcerne er til det, at kristendommen visse steder fik sit eget rum, mens de andre religioner deltes om et multireligiøst. Det skal man ikke som mindretal føle sig stødt over, for man er jo blevet inkluderet i forvejen,” siger Waseem Hussain.

Lederen af Dansk Islamisk Forbund, imam Mohammed Fouad Albarazi, ser helst, at religionerne får hver deres rum.

”Har man som muslim sit eget rum, giver det bedre mulighed for at fordybe sig i bøn. Derfor ville det bedste være, at de store religioner som kristendom og islam havde hver deres rum, med et multireligiøst lokale til øvrige religioner, fordi det yder religionerne størst respekt. Men en muslim har intet problem med at gå ind og bede i et rum, hvor der også dyrkes andre guder og religioner. I sidste ende er det et spørgsmål om, hvilke ressourcer, økonomiske og lokalemæssigt, det enkelte hospital råder over.”

Talsmand for Islamisk Trossamfund Imran Shah siger, at man som forening ikke vil diktere det offentlige noget:

”Det må være op til de lokale sygehuse at afgøre. Og mener man i Region Syddanmark, at det skal være multireligiøse rum, så er det nok det bedste, for der findes gode løsninger på mange måder. I Koranen siger Gud, at for en muslim er der ingen begrænsninger for, hvor han kan bede sin bøn, bare der ikke er urent, men rent og pænt.”