Gud kommer til os, selvom der ikke er meget at komme efter

Gud bliver ikke i sin himmel, selvom verden er fuld af jalousi, krig, forfølgelse og nød. Det sagde biskop Tine Lindhardt i sin prædiken under Folketingets åbningsgudstjeneste, hvor hun også henviste til sine egne svigt som mor

Tine Lindhardt, biskop i Fyens Stift, var præst ved Folketingets åbningsgudstjeneste.
Tine Lindhardt, biskop i Fyens Stift, var præst ved Folketingets åbningsgudstjeneste. Foto: Leif Tuxen.

"Der er ikke noget at komme efter." 

Sådan lød en af tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussens (V) mest berømte kommentarer, som siden hans regeringstid er blevet brugt flittigt af andre politikere. 

Og på en måde er det rigtigt, at der ikke er noget at komme efter, sagde biskoppen over Fyens Stift, Tine Lindhardt, under sin prædiken i forbindelse med Folketingets åbning i Christiansborg Slotskirke i dag.

For der er ikke ret meget at komme efter i denne verden. Men alligevel kommer Gud til os, betonede hun foran Folketingets medlemmer.

”Vi siger indimellem til hinanden, 'der ikke er noget at komme efter'. Vi mener det positivt. Her er der styr på tingene. Men i virkeligheden er det jo et trist udsagn," sagde biskoppen.

Hun prædikede ifølge Fyens Stift uden manuskript, men prædikenen blev transmitteret på DR P1. 

"Der er ikke noget at komme efter. Det er sådan, man kan have det, når man en regntung mandag morgen ser sig selv i spejlet. Der er ikke meget at komme efter. Sådan kan andre også have det med en, og når der ikke er noget at komme efter, så bliver de væk. Måske er der noget at komme efter altså i negativ forstand, og så bliver de også væk, de andre, for de skal ikke have noget i klemme eller skidt på fingrene.”

Men når kristendommen fortæller os om Gud, sker det stik modsatte, betonede biskoppen. 

"Han bliver nemlig ikke væk. Han kommer til verden og til os, selvom der på mange måder ikke er ret meget at komme efter.”

”Han kommer til en verden med krig, forfølgelse, nød, jalousi, sygdom og død, og alligevel så bliver han ikke væk. Han bliver ikke i sin himmel. Han går ind i verden, ind i døden, ind i mørket og ind til os, siger kristendommen. Han kunne selvfølgelig have ventet med at komme, til vi og verden var blevet rene og blankskurede, men spørgsmålet er, om han så ikke var blevet i sin himmel for good.” 

Forud for prædikenen bebudede Tine Lindhardt – måske med et lille glimt i øjet – at politikerne nu skulle høre en prædiken, og at der derfor ikke var "et ord om ny styringsstruktur og fællesudvalg, om bloktilskud og økonomiudvalg, om synode og indre og ydre anliggender, bispekollegium, og hvad der ellers er i spil. Og heller ikke et ord om skolereform og konfirmandundervisning, forholdet mellem stat og kirke, om rummelighed eller det modsatte".

Så var det på plads. 

Men hvad kan man bruge kristendommen og Gud til? spurgte biskoppen politikerne.

”Bliver man rigere end dem, der ikke er kristne? Får man klogere børn, kønnere koner og mere kække mænd? Er man altid rask, og går man uden om sorg og savn og smerte? Nej, det gør man ikke, det får man ikke, og det bliver man ikke. Men hvorfor så være kristen, hvad får man så? Man får givet en tro på, at livet er livet værd, også når det ikke lige ser sådan ud. Man bliver mødt med tilgivelse og med forsoning.”

Men har vi overhovedet brug for, at Gud kommer til os? spurgte hun.

Der er "selvfølgelig finanskrisen og midtvejskrisen og at leve med en teenager i huset-krisen og en hel del andre kriser", men klarer vi det ikke meget godt selv, og har vi overhovedet brug for tro og håb?

Ja, lød hendes svar. Der er hårdt brug for troen og håbet, for vi mennesker svigter hinanden.

"Der er mennesker, der har det ganske hårdt, nemlig dem vi andre går fra. Dem, som vi vender ryggen til. Dem, vi læser om i aviserne. Måske gælder det også os selv. Pludselig en dag kan man jo opleve, at de bare er væk – dem, som ellers fyldte liv i ens liv. Eller at de signalerer med deres kropssprog, at de ikke gider en.”

Biskoppen henviste også til sine egne svigt som mor:
 
”Måske har I prøvet som jeg – for nu at gribe i egen barm – hvordan ens egne børn undertiden som små har taget fat i ens hoved og vendt det om mod sig, så man så på dem, og så har de holdt det fast, så man ikke bare kunne gå igen, fordi de har vidst, at hvis de ikke gjorde det, så var man på vej væk fysisk og mentalt. Det er ikke noget, jeg er stolt af, men sådan bliver vi indimellem meget konkret forladt.”

Gud er den, der ikke forlader os, sagde hun.

”Det eneste, han forlader, det er vores skyld. Det er noget helt andet. Det betyder, at han tilgiver, at han ser bort fra skylden og for det, der skiller os fra andre mennesker og fra ham selv.”