Abort-spørgsmål deler katolikker og protestanter på tværkirkeligt hospital

Tysklands første økumeniske sygehus skulle danne forbillede, men et katolsk nej til at udføre aborter har givet uenighed

Den katolske og protestantiske etik støder sammen i spørgsmål om abort på nyt tysk tværkirkeligt sygehus, om end de har fundet et kompromis. Modelfoto.
Den katolske og protestantiske etik støder sammen i spørgsmål om abort på nyt tysk tværkirkeligt sygehus, om end de har fundet et kompromis. Modelfoto. Foto: Christine Langer-Püschel/Panthermedia/Ritzau Scanpix.

Kan et statsstøttet hospital tillade sig at sige nej til kvinder, der ønsker at få foretaget en abort? Spørgsmålet er blevet genstand for debat i Tyskland, efter at landets første tværkirkelige hospital efter katolsk krav har besluttet ikke at tilbyde abort. Katolikker og protestanter fra to eksisterende klinikker har længe forhandlet om vilkårene for det nye sygehus, ”Malteser-Diako Klinik” i nordtyske Flensborg, som ventes klar i 2026.

”Den katolske etik siger: Hospitalets personale og hospitalet selv, rummene og området, må ikke stilles til rådighed for abort,” siger Klaus Deitmaring, ledende direktør for det katolske St. Franziskus Hospital i Flensborg, ifølge den tyske radiostation Deutschlandfunk.

Protestanterne har indvilliget i kravet, men ikke uden problemer, fortæller diakon og pastor Wolfgang Boten til samme medie:

”Vi var nødt til at indgå et kompromis for at gøre dette hospital muligt, og nu bliver vi mødt med kritik, også fra kvinder fra vores kirke. Endda temmelig massivt. Og det er netop det protestantiske, at man også havner i diskussioner og udveksler synspunkter med hinanden.”

Det er dog uhyrligt, at et hospital, som vil få hundreder af millioner euro i statsstøtte, og som kommer til at betjene 100.000 tyskere, nægter at tilbyde abort. Det mener Reiner Johannsen, regional leder af organisationen Pro Familia, som rådgiver især unge i spørgsmål om seksualitet og parforhold, i den nordtyske delstat Slesvig-Holsten.

”Jeg kan forstå, at man af trosgrunde ikke er for abort. Men denne klinik støttes af statsmidler, og den har en generel plejeopgave, som den dermed ikke længere imødekommer,” siger han.

Samme kritik kommer fra et regionalt forbund af gynækologer, som påpeger, at der kun er fire læger tilbage i Flensborg, som udfører abort, mod ni for seks år siden. Mange lokale er ifølge Deutschlandfunk oprørte over det katolske krav.

Men der er grundlæggende juridiske problemer under konflikten. For det er delstatens ansvar at sørge for hospitaler og patientpleje, men Slesvig-Holsten kan samtidig ikke tvinge læger til at udføre aborter. Derfor kan hospitalerne træffe egne beslutninger i overensstemmelse med deres etik. Det spiller også ind, at abort er en del af strafferetten i Tyskland, men kvinder kan dog få foretaget abort, hvis de har været i rådgivning, hvis aborten udføres af en læge, og den 12. uge af graviditeten ikke er afsluttet. På det tværkirkelige hospital vil man imidlertid kun indvillige i abort, hvis kvindens liv er i fare. Det er ikke første gang, at katolsk moral støder sammen med lovgivningen i det sekulære samfund. Et katolsk hospital i Düsseldorf fyrede i 2009 en katolsk fraskilt cheflæge, efter han havde indgået nyt ægteskab ved en borgerlig vielse. Tidligere i år fastslog Tysklands øverste arbejdsdomstol, Forbundsarbejdsretten i Erfurt, dog ifølge Der Spiegel, at der var tale om uretmæssig diskrimination af lægen, og at katolske hospitaler ikke må stille større krav til en katolsk læges privatliv end til andre. Sagerne er blot de seneste af en række eksempler på, at de europæiske kirkers religiøse traditioner kolliderer med domstoles krav om ligebehandling.