Antisemitisk billede vækker harme

Jøder og katolikker tager afstand fra maleren Gasparro, der har genoplivet en ældgammel myte om, at jøder bruger kristent børneblod i deres påskeritualer

Giovannni Gasparros billede gentager fortidens myter om jøder. De fremstilles som blodtørstige sortskæggede mænd med krogede næser og sadistiske smil, mens de tapper blod fra en kristen baby. Foto: Facebook.
Giovannni Gasparros billede gentager fortidens myter om jøder. De fremstilles som blodtørstige sortskæggede mænd med krogede næser og sadistiske smil, mens de tapper blod fra en kristen baby. Foto: Facebook.

Et nyt værk af den italienske kunstner Giovanni Gasparro har skabt furore blandt både jøder og katolikker. Den 36-årige kunstner har opnået en vis anerkendelse. Han maler religiøse motiver, og hans stil er ny-barok, indeholder ofte makabre elementer af vold og blod, og hans altertavler pryder adskillige italienske kirker.

I slutningen af sidste uge offentliggjorde den katolske maler på Facebook 21 fotografier af sit seneste værk med titlen ”Sankt Simonino af Trentos matyrdom som følge af et jødisk ritual”. Billedet er 2,25 gange 1,5 meter og ligner en altertavle, men er ifølge Facebook-opslaget i privat eje.

Motivet er voldsomt. Et nøgent spædbarn bliver på én gang kvalt med et hvidt lagen og holdt fast i en korsfæstelseslignende position af karikerede jødiske mænd med fuldskæg, krogede næser, sadistiske grin, ørelokker, bedesjaler og kalotter. Med syle, tænger og andre skarpe instrumenter gør de sig klar til at tappe drengens blod ned i et sølvfad.

Billedet har affødt bestyrtelse i jødiske kredse og har været kritiseret i både Jerusalem Post og Times of Israel. Simon Wiesenthal Centeret i Los Angeles har opfordret Vatikanet til at reagere på billedets åbenlyse antisemitisme, men der har ikke været nogen officiel reaktion endnu. Det katolske online kunstmagasin drappedthings.org, der tidligere har rost Gasparros kunst, tager nu skarp afstand fra ham og antisemitismen i hans nyeste værk.

En af middelalderens mest blodige antisemitiske løgne er historien om den to-årige kristne dreng, Simon, der forsvandt i den norditalienske by Trento. Året var 1475. Da drengens lig blev fundet, sagde rygtet, at jøder havde dræbt ham for at bruge hans blod i hemmelige ritualer ved den jødiske påske, pesach. 15 ledende medlemmer af den lokale jødiske menighed blev brændt på bålet. Regionens jøder blev forfulgt og udvist, mens drengen Simon blev erklæret martyr og forsøgt gjort til helgen. Genfortællingen af historien har op igennem historien ført til gentagne jødeforfølgelser.

Den katolske kirke har flere gang taget afstand fra løgnen om rituelle jødiske barnemord. I 1755 gjorde pave Benedict XIV skriftligt rede for, at messer for drengen Simons martyrium ganske vist var en lokal tradition i byen Trento, men at denne tradition ikke gjorde ham til en helgen sanktioneret af Vatikanet. Den katolske kirke gjorde i 1965 med det såkaldte Nostra Aetate-dekret (Vor tid) op med tanken om jødernes skyld i Jesu korsfæstelse og fjernede drengen Simons martyrstatus fra officielle oversigter.

Det har dog ikke forhindret Gasparro i at genoptage og male myten. Kunstneren er sig fuldstændig bevidst, hvad han har malet og hvorfor. Han mener at vide, at jøder har begået rituelle mord på kristne børn og fastholder, at det skal markeres i religiøst regi. Han taler den katolske kirke midt imod, når han på sin Facebookside skriver:

”Enhver, der tør at gendanne den historiske sandhed om begivenhederne i Trento og det jødiske rituelle mord på San Simonino og andre kristne martyrbørn, bliver straks beskyldt for antisemitisme, selv af dem, der i den katolske kirke skulle forsvare kulten om helgenerne. Efter kun fem minutters offentliggørelse af de fotografiske gengivelser af maleriet, har jeg allerede modtaget to fornærmelser og trusler fra jøder og katolske modernister.”

Gasparro offentliggjorde billedet på Facebook den 24. marts, hvor Simon af Trento tidligere blev mindet, og der faldt straks flere antisemitiske kommentarer til opslaget fra Gasparros venner.