Prøv avisen

Ateister i annonce: Drop kirken og spar penge

Drop kirken juleaften og spar op til 10.000 kroner, lyder det i en ny kampagne fra Ateistisk Selskab. Foto: Gert S Laursen Nordfoto

Store pengebesparelser er en god grund til at genoverveje sin livsanskuelse, lyder det Ateistisk Selskab, der for første gang annoncerer i aviser for at få folk til at melde sig ud af folkekirken

Kirkeminister Manu Sareen (R) kunne spare 10.000 kroner om året, hvis han havde gjort alvor ud af sin trussel om at melde sig ud af folkekirken.

Sådan lyder overskriften i en avisannonce, Ateistisk Selskab den seneste uge har fået trykt i Dagbladet Politiken samt metroXpress. Budskabet er, at alle kan spare mange penge, hvis de dropper deres medlemskab af folkekirken og dermed deres kirkeskat.

Det er første gang, at den ateistiske forening indrykker annoncer i dagblade for at få folk til at melde sig ud af folkekirken. Men handler spørgsmålet om danskernes medlemskab i bund og grund om penge?

Penge betyder meget for folk og kan give en anledning til at overveje sin livsanskuelse, lyder det fra formand for Ateistisk Selskab Jakob H. Heidelberg.

Vi synes, folk skal overveje, hvor meget de faktisk betaler til kirken og se det i forhold til, hvad de reelt får ud af det. Kunne de penge ikke bruges til noget andet? spørger Jakob H. Heidelberg, der på foreningens hjemmeside giver en række forslag til humanitære produkter hos UNICEF Erhvervspartner, man i stedet kan bruge pengene til.

Er penge virkelig den vigtigste grund til at man skal melde sig ud af folkekirken?

Nej, det er det bestemt ikke. Det er en ud af flere grunde. Men jeg vil mene, at man skal melde sig ud, hvis man er medlem uden at være enig i grundlaget.

Hvorfor er det så pengene, der er jeres hovedargument i annoncen?

Jeg kan godt se, at det kan opfattes som om, det alene er et spørgsmål om penge. For os er det et spørgsmål om, at man overvejer den livsanskuelse, man har. Og hvis man ikke er enig, bør man melde sig ud. Det gør vi ved at pege på, man kan bruge de penge på en anden og bedre måde, siger Jakob H. Heidelberg.

Annoncen har indtil videre været trykt to gange, og ifølge foreningens formand har det ført til, at trafikken på hjemmesiden er blevet 20 gange højere. Foreningen overvejer nu, om den skal indrykkes igen. At kampagnen netop kører op til jul, er ifølge Jakob H. Heidelberg en ren tilfældighed:

Det var nu, vi havde kræfterne og tiden til det i foreningen. Men derudover er julen da en oplagt anledning til at få taget stilling til sin tro eller mangel på samme.