Babysalmesang i hele kirken

DANSK KIRKEMUSIK Docent og musikpædagog Ingrid Oberborbeck har i en ny bog samlet erfaringer og idéer til babysalmesangen, der på få år har bredt sig fra kirke til kirke over hele landet

Ingrid Oberborbeck har undervist i babysalmesang i en stribe århusianske kirker, og den nye bog er skrevet på grundlag af hendes egne positive erfaringer. Hun er ikke i tvivl om, at babysalmesangen er med til at udvikle børnenes sanser, sprog og følelsesliv. –
Ingrid Oberborbeck har undervist i babysalmesang i en stribe århusianske kirker, og den nye bog er skrevet på grundlag af hendes egne positive erfaringer. Hun er ikke i tvivl om, at babysalmesangen er med til at udvikle børnenes sanser, sprog og følelsesliv. –. Foto: Lars Aarø/Fokus.

Babysalmesang ser ud til at blive folkekirkens nye succeshistorie. I løbet af kun få år, siden idéen i 2002 opstod i forbindelse med et kursus på Københavns Stiftscentral, har aktiviteten bredt sig fra kirke til kirke landet over, og dermed behovet for materiale, erfaringer og idéer.

Det er dette behov, docent og musikpædagog Ingrid Oberborbeck nu imødekommer med udgivelsen Som fuglen i skov. En bog om babysalmesang. Den følger i sporet på Min Første Salmebog fra 2004, som foruden forslag til salmer til brug i samværet mellem forældre og småbørn under kirkens tag også omfatter et tillæg om teologien bag og praktiske forslag til, hvordan aktiviteten kan gribes an.

Som fuglen i skov er også en brugsbog med idéer til sange og salmer, metoder og rammer og henvender sig dermed direkte til sognemedhjælpere, præster, organister, korledere og andre med interesse for området. Ingrid Oberborbeck er ansat ved Det Fynske og Det Jyske Musikkonservatorium, og underviser desuden på musikskole. Gennem årene har hun udgivet en række bøger om musikpædagogiske emner i forbindelse med børn og voksne. Hendes faglige område er elementær musikopdragelse, hvor der fokuseres på samspillet mellem musik, sang og bevægelse. De samme elementer, som indgår i den kirkelige babysalmesang.

Set fra kirkens synsvinkel er denne nye aktivitet blevet fremhævet som en mulighed for at nå ud til mennesker, man måske ellers ikke ville se, og allerede hos de helt små, og deres forældre, skabe en fortrolighed til kirken og dens salmer. Sognepræst Hans Boas, som sammen med andre har bidraget til Ingrid Oberborbecks bog, understreger den teologiske pointe, som også Grundtvig havde øje for og udtrykker i salmen Af diendes og spædes mund, nemlig, at de allermindstes særlige forudsætninger for at vide, hvad kristendom drejer sig om, hænger sammen med den kærlighed, de blot kan tage imod.

Hans Boas er sognepræst i Lystrup Kirke nord for Århus, hvor Ingrid Oberborbeck i 2003 tog initiativ til babysalmesang for børn i alderen to til otte måneder. Siden har der desuden været bud efter hende fra en stribe århusianske kirker, samt et par på Djursland, og det er ud fra dette erfaringsgrundlag, hun har skrevet sin bog.

For Ingrid Oberborbeck er babysalmesangen ikke først og fremmest et kristeligt missionsprojekt. Som musikpædagog peger hun på babysalmesangens mulighed for at udvikle sangglæde i en tid, hvor man efter hendes opfattelse synger alt for lidt og ikke mindst udviklingen af det lille barn gennem den musikalske nærhed mellem barnet og den voksne forælder.

I modsætning til kirkernes legestuer er babysalmesangen et målrettet undervisningsforløb. Overordnet handler det om at lære de voksne at bruge musikken og sangen i samværet med deres helt små børn. Babyerne er jo naturligvis for små til selv at synge med eller forstå teksterne, og derfor er musikken det vigtigste, men man kan se, at de reagerer. De er opmærksomme, viser tegn på genkendelse af melodierne og begynder måske selv at udvikle lyde.

Der opstår en fantastisk kommunikation og nærhed mellem barnet og den voksne, som kan være meget emotionel. Forældrene får så at sige belønningen med det samme gennem deres barns reaktion. For mig er der ingen tvivl om, at babysalmesangen er med til at udvikle børnenes sanser, sprog og følelsesliv.

Og da de fleste forældre vil gøre det meste for deres barn, er det pædagogisk set en ideel situation at lære de voksne at synge i, påpeger Ingrid Oberborbeck.

Det er jo et af mine helt store ønsker at få flere mennesker til at synge noget mere. Vi har en hel generation, som ikke har været vant til at synge, og mange er så blufærdige over for deres egen stemme. Men netop sangen er vigtig for os, fordi den bringer os tæt på vores dybeste følelser, og ikke mindst i de gamle salmer har vi et melodistof af enorm høj kvalitet. De bedste af dem kan sammenlignes med ædelsten. De kan ikke slides op eller gå i stykker.

Når Ingrid Oberborbeck underviser i babysalmesang, tages hele kirkerummet i brug. Mens der synges, bevæger de voksne sig rundt med deres barn i procession, og tændte lamper, levende lys, udsmykninger, vand i døbefonten og hvad den pågældende kirke nu kan tilbyde af sanseindtryk føjes til oplevelsen.

Organist i Lystrup Kirke Lars Nabe-Nielsen har samarbejdet med Ingrid Oberborbeck om babysalmesangen i Lystrup, og et sådant arrangement var bestemt ikke med i de forestillinger, han i konservatorietiden gjorde sig om arbejdsindholdet i en typisk organiststilling. Men det har været livsbekræftende, fastslår han i bogen og anbefaler sine kolleger at træde ned fra pulpituret.

Foruden de nævnte har sognepræst Bent Arendt og sognemedhjælper Elin Hedegaard Lund, begge Johanneskirken i Århus, bidraget til bogen.

steens@kristeligt-dagblad.dk