Baunekirkens nye kunst skal skabe håb og glæde

Søndag var der festgudstjeneste i en af Danmarks mest særprægede kirkebygninger, Baunekirken i Tjørring. Omkring 300 børn og voksne mødte op for at opleve Adi Holzers farvestrålende glaskunst

Kunstner Adi Holzer var med til festgudstjenesten i går, da Baunekirken fejrede sin nye kirkekunst. Han har blandt andet skabt 24 vinduer med farvestrålende glas, hvor der både optræder kristne symboler og ord fra Bibelen. Derudover har den 79-årige kunstner, der her står på forreste række og kigger op, skabt en række forskellige figurer i glas til kirkerummet. -
Kunstner Adi Holzer var med til festgudstjenesten i går, da Baunekirken fejrede sin nye kirkekunst. Han har blandt andet skabt 24 vinduer med farvestrålende glas, hvor der både optræder kristne symboler og ord fra Bibelen. Derudover har den 79-årige kunstner, der her står på forreste række og kigger op, skabt en række forskellige figurer i glas til kirkerummet. - . Foto: Jens Bach.

Se flere billeder i bunden af artiklen

Hvor ofte oplever man, at kunsten i en kirke er omdrejningspunktet i en af præstens bønner?

Nok ikke så tit. Men som den sidste bøn i gårsdagens festgudstjeneste i Baunekirken bad sognepræst René Nord Hansen blandt andet om, at alle de former, ord og symboler, som kirkens nye kunstværker er fyldt med, må lukke folk op over for Gud, når de mødes i kirken.

Baunekirken, der ligger i Tjørring tæt ved Herning, fejrede i går, at en flerårig renovering af kirken nu endelig er færdig. Først for et par måneder siden lykkedes det at få råd til den sidste etape, 24 vinduer med Adi Holzers farvestrålende glaskunst - og det sidste af dem blev sat op for et par dage siden.

”Jeg er meget glad i dag. Nu er det endelig, som vi havde drømt om, da vi i menighedsrådet for fire år siden besluttede os for, at der også skulle kunst i den nyrenoverede kirke. Og kunsten formår virkelig at samle hele kirkerummet. Adi Holzer har i den grad forstået vores ønske om, hvad kunsten skulle bidrage med til kirken. Både gennem sine skulpturer og de farvestrålende glasvinduer, der også rummer små bibelord, er hans værker med til at give os trøst og håb,” siger menighedsrådsformand Tove Saka.

Da gudstjenesten gik i gang, fik Adi Holzer overrakt en buket blomster som endnu en tak for sit store arbejde, og under prædikenen sad den 79-årige østrigsk-fødte kunstner og lod blikket vandre rundt i den særprægede kirkebygning, som nu er den tiende danske kirke, han har skabt kunstværker til. I går var også første gang, han selv så det endelige resultat af sit arbejde til Baunekirken.

Artiklen fortsætter under billedet. Se flere billeder i bunden 

Den 79-årige kunstner Adi Holzer ved en af sine farvestrålende glaskreationer i Baunekirken.
Den 79-årige kunstner Adi Holzer ved en af sine farvestrålende glaskreationer i Baunekirken. Foto: Jens Bach

Han er især optaget af glassets magi og har i Baunekirkens glasvinduer også været fascineret af at skabe værker, der lyser op, selv når det er mørkt udenfor. Der er nemlig kun Adi Holzers vinduer i kirkerummet, og derfor har det været afgørende at sikre, at kunstværkerne ikke tog, men også gav lys til det særprægede runde kirkerum.

”Jeg er meget tilfreds. At skabe kunst til kirker er en opgave, jeg går til med stor ydmyghed og respekt, for man skal som kunstner forstå, at netop dén opgave ikke drejer sig om ens eget ego. Det handler tværtimod om at gøre sit bedste til Guds største ære og på den måde forsøge at skabe kunst, der er med til at bibringe en åndelig dimension,” siger Adi Holzer.

Men selvom menighedsrådet, menigheden og kunstneren er tilfredse med resultatet, så har der også været modstand undervejs. Akademirådets udvalg for kirkekunst vendte nemlig tommelfingeren nedad, da rådet blev præsenteret for Adi Holzers forslag.

Og det ser ud til at være lykkedes. Et par kvinder sidder på en af de rundbueformede kirkebænke og studerer deres nye kirkerum. Før var det domineret af den hvide farve på de kalkede mure, men nu har de fået følgeskab af masser af pangfarver. Kvinderne er enige om, at det er blevet en endnu flottere kirke nu, og at netop lysindfaldet skaber forskellige indtryk af kunstværkerne alt efter tidspunktet på dagen, så der altid er nye oplevelser i kirkerummet.

Artiklen fortsætter under billedet. Se flere billeder i bunden 

Da gudstjenesten gik i gang, fik Adi Holzer overrakt en buket blomster som endnu en tak for sit store arbejde.
Da gudstjenesten gik i gang, fik Adi Holzer overrakt en buket blomster som endnu en tak for sit store arbejde. Foto: Jens Bach

Udvalget skrev blandt andet, at det ikke kunne godkende projektet, da ”vi finder, at det ikke formår at samle rummet, men snarere får det til at fremstå disharmonisk.”

”Men det var altså Adi Holzers forslag, der var det mest gennemtænkte blandt dem, vi fik, og stiftet bakkede heldigvis også op om vores beslutning. Vi kunne også forstå på Adi Holzer, at det ikke var første gang, han havde oplevet dén indstilling fra akademirådet, så vi tog deres afslag med ro i maven og tænkte nok mere, hvordan de egentlig kunne tillade sig at gå imod vores beslutning,” fortæller Tove Saka.

Faktisk har Akademirådet afvist alle Adi Holzers oplæg til de ti danske kirker, han har skabt kunst til.

”Jeg kan jo kun sige, at deres afvisninger står i skærende kontrast til de positive tilbagemeldinger, jeg får fra menighedsråd og kirkegængere. Men jeg ser sådan på det, at modstand blot gør en stærkere, så jeg klager ikke - jeg undrer mig bare,” siger Adi Holzer, der i sin tale efter gudstjenesten derfor også har en særlig tak, han gerne vil sige højt:

”Der har været en del forhindringer på vejen frem mod dagen i dag. Men jeg håber, at kunsten fremover vil være jer til masser af glæde, og jeg vil gerne takke menighedsrådet for den store tillid, de har vist mig,” sagde Adi Holzer.

I de 24 vinduer har Adi Holzer blandt andet ladet sig inspirere af salmen ”Flammerne er mange”, nummer 335 i Den Danske Salmebog. Herfra stammer teksten:  lyset - Jesus Kristus
I de 24 vinduer har Adi Holzer blandt andet ladet sig inspirere af salmen ”Flammerne er mange”, nummer 335 i Den Danske Salmebog. Herfra stammer teksten: lyset - Jesus Kristus Foto: Jens Bach

Se flere billeder af Adi Holzers farvestrålende glaskunst her

Baunekirken blev bygget i 1977 og anses for et være en landets mest spektakulære kirker, med sin runde form og det bemærkelsesværdige tag, der mest af alt får kirken til udefra at ligne en indiansk tipi. I kirkerummet er alle i øjenhøjde, og præsten står i rummets midte, hvor både prædiken og nadver foregår.
Baunekirken blev bygget i 1977 og anses for et være en landets mest spektakulære kirker, med sin runde form og det bemærkelsesværdige tag, der mest af alt får kirken til udefra at ligne en indiansk tipi. I kirkerummet er alle i øjenhøjde, og præsten står i rummets midte, hvor både prædiken og nadver foregår. Foto: Jens Bach
Foruden de 24 vinduer har Adi Holzer også skabt en række skulpturer i glas til den nyrenoverede kirke. Her er det den gode hyrde, der løfter lammet.
Foruden de 24 vinduer har Adi Holzer også skabt en række skulpturer i glas til den nyrenoverede kirke. Her er det den gode hyrde, der løfter lammet. Foto: Jens Bach
Baunekirkens tag var utæt helt fra indvielsen i 1977, og på grund af skader måtte menighedsrådet derfor for nogle år siden tage stilling til, om kirken skulle rives ned eller sættes i stand. Man valgte det sidste, fordi kirkens særpræg også er blevet et vartegn for sognet – og et velbesøgt samlingssted på tværs af generationer. Menighedsrådsformand Tove Salka er meget begejstret for Adi Holzers glaskunst, som her den blå prædikestol, der bærer symbolerne for de fire evangelister.
Baunekirkens tag var utæt helt fra indvielsen i 1977, og på grund af skader måtte menighedsrådet derfor for nogle år siden tage stilling til, om kirken skulle rives ned eller sættes i stand. Man valgte det sidste, fordi kirkens særpræg også er blevet et vartegn for sognet – og et velbesøgt samlingssted på tværs af generationer. Menighedsrådsformand Tove Salka er meget begejstret for Adi Holzers glaskunst, som her den blå prædikestol, der bærer symbolerne for de fire evangelister. Foto: Jens Bach
Den blå glasskulptur har Adi Holzer kaldt ”Håbets engel”. Bagved skulpturerne er der indsat en lille væg af glas, så der på den måde sikres mere lys, både på skulpturen og i kirkerummet generelt.
Den blå glasskulptur har Adi Holzer kaldt ”Håbets engel”. Bagved skulpturerne er der indsat en lille væg af glas, så der på den måde sikres mere lys, både på skulpturen og i kirkerummet generelt. Foto: Jens Bach