Prøv avisen

Begravelser trækker flest i kirke

Begravelser kan få danskerne i kirke, fremgår det af endnu ikke offentliggjort undersøgelse. Arkivfoto. -

Knap en tredjedel af danskerne siger, de sidst har været i kirke i anledning af et dødsfald

Begravelser kan få danskerne i kirke. Det fremgår af en endnu ikke offentliggjort meningsmåling fra YouGov, der har spurgt danskerne, hvornår de sidst har besøgt en kirke.

Det hyppigste svar er begravelsen med 31 procent. Nummer to på listen er dåb med 18 procent. Herefter kommer højtider med 12 procent, mens bryllup og konfirmation har hver 10 procent. Højmesser tegner sig for 7 procent.

Lektor Hans Raun Iversen fra Center for Kirkeforskning står bag undersøgelsen. Han lavede samme undersøgelse i 1973, og her var gudstjenesten vinder med 35 procent, mens begravelsen lå på 23. Tilslutningen til højmesserne er faldet dramatisk på 40 år.

LÆS OGSÅ: Borgmestre vil have flere robotter og mere velfærdsteknologi i ældreplejen

Tallene peger på, at det er de kirkelige handlinger, der står stærkere og stærkere. Før i tiden sagde præsterne stort set, at de kirkelige handlinger bare skulle overstås. Men det er foragt for folket. Tværtom burde de sætte flere ressourcer af til de kirkelige handlinger, siger han.

Ulla Morre Bidstrup er lektor ved Pastoralseminariet i Aarhus og har blandt andet forsket i ritualer. Hun er ikke overrasket:

Hvor kirkelige vielser falder betragteligt, så er begravelserne stort set uantastede, og der kan jo snildt dukke 200 personer op."

LÆS OGSÅ: Ny skovkirkegård kan være med til at romantisere døden

Bedemand og antropolog med speciale i begravelseskultur Naja May siger, at resultatet viser, at de fleste i den situation har behov for at læne sig op ad traditionen.

Begravelser kræver flere ressourcer end andre kirkelige handlinger, og her har folkekirken både rum, rammer og ritualer, siger hun.

Tine Lindhardt, biskop i Fyens Stift, forklarer tallet på en anden måde.

Jeg tror, at begravelser har så relativt mange besøgende, fordi her smelter personhistorien og evangeliet sammen. Det er her, det konkrete liv ses i lyset af evangeliet. Det sætter rammer i tilværelsen og eksistensen, hvor man ser sit liv i lyset af noget mere.