Bibelen udfordrer vores syn på de sårbare

Når Jesus henvender sig til en udstødt, samaritansk kvinde, vender han op og ned på, hvad vi forstår ved værdige mennesker, siger Golriz Ghozati, souschef hos Open Doors i Danmark

 Golriz Ghozati, souschef hos Open Doors i Danmark. – Foto: Open Doors.
Golriz Ghozati, souschef hos Open Doors i Danmark. – Foto: Open Doors.

Når Jesus i søndagens prædiketekst sætter sig ved en brønd og taler med en udstødt, letlevende kvinde, brød det med datidens jøders menneskesyn. Det var på ingen måde socialt acceptabelt, at en jødisk mand som Jesus indledte en samtale med en samaritansk kvinde.

På samme måde har bibelteksten fra Johannesevangeliet rusket op i det guds- og verdensbillede, Golriz Ghozati er rundet af. Hun flygtede som 10-årig sammen med sin familie fra Iran til Danmark og har over årene arbejdet hårdt på at blive integreret.

”Som flygtning har det altid været vigtigt for mig at være stærk og kunne stå på egne ben. Jeg har arbejdet på at blive en del af samfundet, få et godt arbejde og udrette noget. Til gengæld har jeg haft kvaler ved det sårbare,” siger Golriz Ghozati, der er souschef i den danske afdeling af organisationen Open Doors, der arbejder for forfulgte kristne.

Men i morgendagens prædiketekst er det netop det sårbare og svage, Jesus omfavner ved indlede en længere samtale med en samaritansk kvinde.

”Det er meget opsigtsvækkende, at han sætter sig og taler med den kvinde. Det er hverken en ærbar eller særlig from kvinde, men snarere en, der er sårbar og marginaliseret. Og det samme har slået mig ved flere af de andre gange, Jesus møder kvinder i Bibelen. Han taler ikke med dem, fordi de har opnået noget eller har en særlig status, tværtimod. Men han behandler dem som ligeværdige og vender det, vi ellers forstår som stærkt, svagt og værdigt hos mennesker, på hovedet,” siger hun.

Dermed udfordrer teksten også det gudsbillede, Golriz Ghozati fik med fra Iran, hvor hun voksede op i en muslimsk familie. Hun er senere konverteret til kristendommen, og Jesu møde med den samaritanske kvinde illustrerer for hende et par vigtige forskelle på islam og kristendom.

”Det er absolut ikke det gudsbillede eller kvindesyn, man møder i islam. Der er det dine gerninger, der retfærdiggør dig. Og som kvinde skal du være ærbar på alle mulige måder for at få Guds opmærksomhed. Men i bibelteksten giver Jesus værdighed til dem, der ellers ikke bliver regnet som ærbare. Kristendommens Gud har forkærlighed for de svage,” siger hun.

Golriz Ghozati peger på, at teksten om Jesu møde med den samaritanske kvinde også giver et interessant perspektiv på hendes arbejde blandt forfulgte kristne. Her møder hun udsatte kvinder på rejser rundt om i verden.

”Selv i dag er der så mange steder rundt om i verden, hvor kvinder trues, diskrimineres og mangler rettigheder. Der viser Jesus, at han ser på de millioner af sårbare kvinder med et særligt blik,” siger hun og tilføjer:

”Det udfordrer også mig, når jeg møder sårbare kvinder på forretningsrejser. Hvordan kan jeg se på dem med Jesu blik og give dem en plads og en stemme?”, spørger hun.