Prøv avisen

Bibelhistorier fra en ølkasse

Det var ikke kedeligt, da Flemming Kloster Poulsen fortalte bibelhistorie på værtshuset Storkereden. De gamle fortællinger blev genfortalt med alvor og humor, med glimt i øjet og plads til et godt grin. -- Foto: Lars Aarø/Fokus.

Sognepræst Flemming Kloster Poulsen har brugt de seneste tre måneder på at fortælle bibelhistorie i vidt forskellige miljøer. Forleden foregik det på et af de gamle værtshuse i Randers

Flemming Kloster Poulsen er steget op på sin omvendte ølkasse, som han også har haft med de andre steder. Der er fuldt hus, for det er rygtedes, at præsten har været her før, og der er god stemning på værtshuset Storkereden - et af Randers' gamle værtshuse, hvor der stadig må ryges, og hvor stamgæsterne har skænket op med det lokale øl ved bordene. Der er et hjørnebord, man lige skal passe lidt på med, advarer en af dem venligt, for et af benene er løse. I et sidelokale er der billard-stue, og ved endevæggen blinker spillemaskinerne tyst og farverigt.

På tavlen ved indgangen til værtshuset, der ligger lige over for Sankt Mortens Kirke, kan man læse skriften på væggen: "Pas på. Præsten kommer snart". Så er man advaret, og nu er han her. Flemming Kloster Poulsen, sognepræst i Randers siden 2002, slår to ølflasker sammen og beder om ro, for nu er det tid til en bibelhistorie, men først må han lige fortælle om det menighedsrådsmedlem, der syntes, det var et godt initiativ, han havde taget, det med at fortælle bibelhistorie rundt omkring: "Men kunne han da ikke bruge en sodavandskasse i stedet?".

Stamgæsterne kvitterer med et brøl af grin. Stemningen er lagt, der er kontakt. Flemming Kloster Poulsen tager en musetrappe frem, sådan et stykke foldet og flettet papir, der kan bruges til at pynte juletræet med.

"Man kan også kalde den for en ?jakobsstige?," forklarer han, og så er fortællingen i gang. Bibelhistorien fra Det Gamle Testamente om Jakob, der blev sendt hjemmefra efter at have bedraget sin bror Esau.

"Undervejs fik Jakob en fantastisk smuk drøm om en stige på jorden, der nåede helt ind i himlen. Guds engle vandrede op og ned ad stigen, og Gud selv viste sig for ham og gav ham sin velsignelse," fortæller Flemming Kloster Poulsen og forklarer, at den unge Jakob "er på vej ud i sit eget liv, og så er det godt at have gode drømme med". Hvorefter han foretager et spring på flere tusinde år og fortæller om en præstekollega, der ved en reception var kommet til at sidde ved siden af en gammel smed, som i sit lange liv havde smedet mange trapper. "Hvis man satte dem sammen, kunne de måske nå helt op i himlen ligesom Jakobs stige," mente præsten, men "nej, hr. pastor," svarede smeden, "for det var kældertrapper!".

Flemming Kloster Poulsen fortsætter med at fortælle om "skriften på væggen", bibelhistorien fra Daniels Bog om kong Belshassar, som bliver vejet og fundet for let.

"Og det er jo en trussel, der fortsat er særdeles aktuel, i erhvervslivet, i det offentlige og i ens personlige liv, om man er en succes eller en fiasko," konkluderer præsten.

Tiden er ved at være gået, men "har I tid til en til?", spørger Flemming Kloster P0ulsen og fortæller om, da han var i arresten og stillede samme spørgsmål: "Hvad så? Tid til at høre en mere? Og ja, de havde masser af tid. De skulle ikke lige nogen steder."

Så værtshuset får endnu et par bibelhistorier. Den ene om, da Jesus gik på vandet på Genesaret Sø og kom ud til de skrækslagne disciple i båden midt i stormen.

Udtrykket "at gå på vandet" er gledet ind som en af de faste vendinger i dagligsproget, ligesom "skriften på væggen", eller ord som "uriaspost", "ramaskrig", "talenter" eller "ørkenvandring", der alle sammen har deres oprindelse i Bibelen. Flemming Kloster Poulsen har fundet frem til 42 sådanne bibelske udtryk og bruger dem som nutidige tilknytningspunkter til at fortælle de bibelske historier, der ligger bagved.

Hans projekt, "Historien bag ordet – bibelhistorier på alle platforme", har som overordnet idé at få bibelhistorierne sat i spil i menneskers hverdagsliv og ud i alle miljøer uden for kirken. Flemming Kloster Poulsen har brugt sine tre måneders orlov på det og fået lavet 42 bibelfortællinger på video til internettet og fortalt bibelhistorier så forskellige steder som i arresten, på sygehuset, til møder med politikere og erhvervsledere eller på café med udviklingshæmmede. Og, altså, et par gange på værtshuset Storkereden, hvor stamgæsterne også anden gang synes, det er et godt arrangement.

"Det er en god idé for en præst også en gang imellem at komme uden for kirken," mener en af dem, "men det kræver jo et større mod end bare at klamre sig til sin prædikestol."

Præsten i Randers er optaget af Grundtvig-Kolds og Løgstrups tanker om fortællingens særlige muligheder som livsoplysning.

"Men jeg har altid syntes, det var vanskeligt med genfortælling af bibelhistorier, fordi der hænger så meget fromhed og opbyggelighed ved dem. Med mit projekt forsøger jeg at få strøget dette kirkelige fedtlag af, så historierne kan fremstå friske på ny med al den livsvisdom, vi finder i dem."

Som en del af projektet skriver Flemming Kloster Poulsen nu på en bog - en "bibel-historiebog for voksne" - hvor han genfortæller sine 42 bibelhistorier suppleret med erfaringerne fra de tre måneders "fortælleevents" og de samtaler, han i den forbindelse har haft med folk. Samtidig har erfaringerne fra projektet bekræftet ham i værdien af, at man som præst en gang imellem vover sig uden for kirken med sin bibel.

Og hvorfor lige 42 bibelhistorier? Jo, Flemming Kloster Poulsen er maratonløber.

"Der er 42 kilometer i et maratonløb, og man løber bedre, når man har gode historier i hovedet, ligesom man i det hele taget lever bedre med gode historier i bagagen," mener han.

steens@k.dk