Biskop: Der er højt til loftet i Roskilde Stift

De tjenstlige samtaler bruges ikke bare til at banke præster på plads. Det siger Roskildes biskop, Peter Fischer-Møller, der har haft 30 samtaler på fire år

Roskildes biskop, Peter Fischer-Møller, har haft 30 tjenstlige samtaler på fire år.
Roskildes biskop, Peter Fischer-Møller, har haft 30 tjenstlige samtaler på fire år. .

Hvad tror du, grunden er til, at du er i blandt de biskopper, der har holdt flest tjenstlige samtaler med præster?

"Vi gør tingene forskelligt, må jeg formode. Måske har andre biskopper andre måder at se på tjenstlige samtaler, end jeg har. Hovedparten af de samtaler, jeg har afholdt, er kommet på baggrund af en indkommen klage - og ofte er der ingen sanktion forbundet med den tjenstlige samtale. Det er under en håndfuld, der over de sidste fire år er endt med en sanktion. Den tjenstlige samtale er i virkeligheden en retssikkerhed for præsten, for i de situationer, hvor der er noget på spil, kan man få renset præsten gennem den tjenstlige samtale. For mig er den tjenstlige samtale ikke en mulighed for at kyse en præst eller banke en præst på plads."

Hvad har været temaerne for de tjenstlige samtaler de seneste fire år i Roskilde Stift?

"Flere af dem har haft med præstens adfærd at gøre. Overholdelse af aftaler og forglemmelser. Og så har der været sager, der har haft at gøre med samspillet mellem præst og menighedsråd. Jeg har ikke haft nogen, der har drejet sig om forkyndelsen, altså hvor forkyndelsen skulle være i strid med bekendelsesgrundlaget. I det omfang, samtalerne har haft med forkyndelsen at gøre, har det skyldtes, at man har misforstået en præst, eller at præsten har udtrykt sig misforståeligt eller anstødeligt, eller at man har oplevet, at præsten ikke har lyttet til de pårørende forud for en tjenstlig handling."

For en præst kan en tjenstlig samtale måske føles som en ridse i lakken eller en alvorlig sag. Hvilke overvejelser gør du dig, inden du indkalder til en tjenstlig samtale?

"En tjenstlig samtale er i sig selv ikke en sanktion eller udtryk for, at en præst har gjort noget forkert. Så præsterne behøver ikke føle sig bekymret. Foreligger der en klage, er de fleste bevidste om, at der er noget, der ikke er lykkedes. Så det er min tanke, at der kan ligge en lettelse for præsten i at få det redet ud, snarere end at der opstår rygter og hviskes i krogene. Jeg håber i hvert fald, at det er sådan, præsterne her i stiftet opfatter tingene. For mig som biskop ser jeg den tjenstlige samtale som en forpligtelse. Det er en del af mit tilsyn at have fokus på præsters trivsel i embedet og forholde mig til klager, så misforståelser kan blive ryddet af vejen og uhensigtsmæssig adfærd blive påpeget."

Er der højt nok til loftet for præster i Roskilde Stift?

"Ja!"