Prøv avisen

Biskoppens pinsefisk er slået an

Jan Lindhardt lancerede sin ide om pinse og fisk i 1999 sammen med den daværende Foreningen Fiskebranchen. Foto: Peter Kristensen

Jan Lindhardts sammenkobling af pinse og fisk får 10-20 procent flere danskere til at fejre højtiden med en fiskeret

Det ser ud til, at Roskilde-biskoppen Jan Lindhardts bestræbelser på at sammenkoble pinse og fisk i et vist omfang er lykkedes.

I hvert fald bliver der nu solgt 10-20 procent flere fisk til pinse hos fiskehandlerne, oplyser forretningsfører Hans Erik Hansen, Danmarks Fiskehandlerforening. Her har man i år udnævnt den danske regnbueørred til årets »pinsefisk«, sidste år var det ålen, og året før forskellige fladfisk.

Med madtraditioner fastholdes højtider

"Vi bygger videre på Jan Lindhardts ide og fremstiller salgsmateriale og brochurer med opskrifter, der fokuserer på pinsefisken. Det smitter af på salget resten året", siger Hans Erik Hansen.

Jan Lindhardt lancerede sin ide om pinse og fisk i 1999 sammen med den daværende Foreningen Fiskebranchen.

"Det bekymrer mig, at pinsen er ved at blive glemt og madløs, forklarede han dengang, og begrundede sin ide med, at »danskerne tænker og tror med maven«. Set fra denne synsvinkel var problemet så, at mens vi har bestemte madtraditioner til mortensaften, jul, nytår og påske - samt fastelavnsboller og varme hveder Store bededag - tænkte ingen på særlige madtraditioner i forbindelse med pinsen".

Jan Lindhardts opråb knyttede til ved fiskehandlernes succesfulde tv-reklamer med »Minna og Gunnar«, som stoppede for to år siden. Danmarks Fiskehandlere, der viderefører »pinsefisk«-kampagnen efter den nu lukkede Foreningen Fiskebranchen, repræsenterer omkring 300 danske fiskehandlere.

22 kilo årligt

Årets kampagne gennemføres i samarbejde med Dansk Dambrugerforening. Regnbueørreden stammer fra Nordamerika, men blev indført i Danmark i 1880'erne, hvor den siden er blevet den mest betydningsfulde opdrætsfisk.

Hver dansker spiser i gennemsnit 22 kilo fisk om året - og tallet er stigende. Der er dog stadig et stykke vej op til for eksempel Finland, hvor hver finne fortærer gennemsnitlig 30-40 kilo fisk om året.

Jan Lindhardts fremstød for pinsefisk affødte en del kommentarer, men der blev lagt mærke til den. Ifølge en markedsundersøgelse bemærkede 70 procent af danskerne biskoppens kampagne. Det har ikke været muligt at træffe Jan Lindhardt for en kommentar.