Børn med autisme kræver særlig konfirmationsforberedelse

Ny bog giver idéer til konfirmationsundervisning af børn, der har særlige behov

Børn med autisme har brug for en mere konkret konfirmationsforberedelse end andre. Her ses sognepræst Line Rudbeck ved en gudstjeneste for autister i Skanderborg Slotskirke. Arkivfoto.
Børn med autisme har brug for en mere konkret konfirmationsforberedelse end andre. Her ses sognepræst Line Rudbeck ved en gudstjeneste for autister i Skanderborg Slotskirke. Arkivfoto.

Mange præster og kirke- og kulturmedarbejdere river sig selv i håret, når de skal finde ud af, hvordan de får skabt gode rammer om konfirmationsundervisningen for børn med diagnoser som adhd og autisme. Uro, tankemylder og manglende koncentration sætter meget nemt ind blandt denne gruppe af børn.

Det har sognepræst René Høeg besluttet at gøre noget ved. Sammen med en række præstekolleger, en psykiater, skoleledere og kirke- og kulturmedarbejdere står han bag den nye bog ”Gud, ro og orden - konfirmationsforberedelse for børn med særlige behov”.

”Da jeg for tre år siden begyndte at undervise konfirmander med særlige behov, kunne jeg ikke finde noget let tilgængeligt materiale om, hvordan jeg tilrettelagde undervisningen bedst muligt for denne gruppe børn. Der fandtes kun tunge fagbøger forfattet af psykiatere og psykologer,” siger René Høeg, sognepræst i Horsens Klostersogn og redaktør på den nye bog.

Her får præster og kirkemedarbejdere en let indføring i, hvordan de tilrettelægger konfirmandundervisningen, så den egner sig til børn med autisme og adhd.

Med skolereformen og det store fokus på inklusion er der i dag flere børn med diagnoser som autisme og adhd i normale klasser. Derfor handler det også om, påpeger René Høeg, at man som konfirmandunderviser har redskaber til at planlægge en undervisning, så den både tilgodeser børn med og uden diagnoser.

”I undervisning af børn inden for normalområdet er det af stor værdi at inddrage eleverne og lade dem være med til at forme rammerne. For børn med autisme er det helt anderledes. De har brug for en struktur, som er tydelig og genkendelig fra gang til gang,” siger René Høeg.

Bogen ”Gud, ro og orden” er ikke en bog med teologiske refleksioner over konfirmandundervisningen.

”Teologien har præsterne og kirkens medarbejdere styr på. Dét, som de har brug for, er metoder og bud på, hvordan de pædagogisk kan tilrettelægge en konfirmandundervisning for børn med særlige behov, hvad enten det drejer sig om nogle få i en normalklasse eller er en hel specialklasse,” fremhæver René Høeg.

Ud over en kort indføring i de personlige og indlæringsmæssige problemstillinger, som børn med adhd og autisme står med, indeholder bogen således 18 skræddersyede undervisningslektioner. De er bygget op over centrale emner som skabelsen og syndefaldet, dåben, Bibelens bøger, jul og påske.

”Det afgørende er, at emnerne præsenteres konkret. Børn med autisme-diagnoser og adhd oplever alt konkret. De bliver kede af det og utrygge ved abstrakt tale,” siger René Høeg.

Selv har han bidraget til bogen med en lektion om julen. Det abstrakte budskab om, at Gud blev menneske, er ifølge René Høeg blandt andet en fortælling om, at der kom lys til verden. Som de øvrige præster har han i bogen skitseret en lektion afprøvet i praksis, som han ved virker.

En øvelse, der kan give børnene en forståelse af lysets komme, er at lade dem lukke og åbne øjnene. Derudover lader jeg børnene lave en juledekoration med et lys, som de efterfølgende skal give til en, de holder af.

”Det kan lyde banalt, men det virker,” siger René Høeg og fremhæver, at eksempelvis et klassisk krybbespil også er muligt blot med de rette strukturer:

”Børnene har brug for, at alt er klart på forhånd - tøj, roller og replikker - så de ikke skal træffe svære valg.”