Børn skal ikke høre om påske-fortællingerne, men udleve dem

Når Lundtofte Kirke åbner dørene for påskegudstjeneste for sognets børn, er det med børnene i hovedrollen. Det alternative tiltag er nomineret til Kristeligt Dagblads Initiativpris 2016

I Lundtofte Kirke nord for København spiller børnene en rolle i påskefortællingerne. ”Totalteater” kaldes det, og den alternative tilgang til bibelfortællinger er en af finalisterne i Kristeligt Dagblads Initiativpris 2016.
I Lundtofte Kirke nord for København spiller børnene en rolle i påskefortællingerne. ”Totalteater” kaldes det, og den alternative tilgang til bibelfortællinger er en af finalisterne i Kristeligt Dagblads Initiativpris 2016. Foto: Arkivfoto.

Et barn spiller rollen som Jesus, der rider ind i Jerusalem på et æsel, mens tilskuere vifter med palmeblade. Et andet barn spiller Judas, som forråder Jesus i Getsemane Have. Og et tredje barn indtager rollen som Jesus, da han føres på korset.

Der er ingen fare for, at de unge fjerdeklasseselever sidder og gaber på bageste række, når de lærer om påskefortællingerne i Lundtofte Kirke nord for København, for alle børnene spiller en rolle i påskefortællingerne. ”Totalteater” kaldes det, og den alternative tilgang til bibelfortællinger er en af finalisterne i Kristeligt Dagblads Initiativpris 2016.

Selvom påskefortællingerne kun har været afviklet en enkelt gang i denne kirke, bliver idéen mødt med stor begejstring fra både elever og lærere på den lokale Kongevejens Skole, som er villig til at teste modellen.

Det forklarer kirketjener i Lundtofte Kirke Anders Torp Gundersen, som også understreger, at arrangementet handler om at lære børnene om påskefortællingerne og ikke om at forkynde. Det er nemlig vigtigt, at der er plads til alle, når eleverne går i fodsporene på de berømte bibelskikkelser.

”Påskefortællingerne finder sted i samarbejde med skolen. Derfor er der tale om undervisning, og så er det ikke tilladt at forkynde. Men det gør os heller ikke noget. Vi har forståelse for, at det ikke er i denne sammenhæng, Guds ord skal forkyndes, og eleverne lærer stadig utroligt meget om, hvad der fandt sted.”

Påskefortællingerne er bygget op om fem forskellige begivenheder: Jesus der rider ind i Jerusalem, den sidste nadver, Judas’ forræderi i Getsemane Have, korsfæstelsen og opstandelsen. Alt i alt tager de fem scener to timer at afvikle, og fjerdeklasser fra hele sognet inviteres ind i hold, så de hele tiden skiftes til at prøve forskellige scener. Særligt korsfæstelsen kan godt være barsk kost for børnene, men ifølge Anders Torp Gundersen er det ikke mere, end børnene kan holde til.

”Det er voldsomt at opleve, men lidelsen er også en del af fortællingen. Vi evaluerede på det efterfølgende, og vi talte også med lærerne om det. Og der var ikke nogen, der følte, det var over stregen.”

Tværtimod har både lærere og elever har været meget begejstrede, og allerede kort efter årets påskefortællinger meldte Kongevejens Skole ud, at de ville deltage igen næste år.

Anders Torp Gundersen er da heller ikke i tvivl om, at påskefortællingerne er kommet for at blive.

”Påsken er kristendommens omdrejningspunkt, men den er ikke særlig kendt i befolkningen. Derfor vil vi udbrede påskefortællingerne, og vi tror, børnene lærer bedst ved selv at deltage. Vi regner helt sikkert med, at de er kommet for at blive.”