Kvindelige præster vil erstatte Fadervor med Modervor

Kvindelige præster i Church of England vil gøre op med det maskuline bibelsprog og vil nu erstatte Fadervor med Modervor

Præsten Sally Hitchiner fra Brunel University fremhæver i avisen The Daily Telegraph, at mange præstestuderende i dag skriver essays om Gud og feminisme. Hun skriver videre, at debatten viser, at ingen stedord passer på Gud. ”Det er Gud, vi taler om,” siger hun.
Præsten Sally Hitchiner fra Brunel University fremhæver i avisen The Daily Telegraph, at mange præstestuderende i dag skriver essays om Gud og feminisme. Hun skriver videre, at debatten viser, at ingen stedord passer på Gud. ”Det er Gud, vi taler om,” siger hun. Foto: Luke Macgregor / Reuters.

Engelske kvindelige præster vil omtale Gud som kvinde. Derfor finder de det også rigtigst at sige ”Modervor” i stedet for Fadervor. Det er gruppen Women and the Church (på dansk: Kvinder og kirken), der har sat gang i en debat, som skal udfordre det maskuline sprog i Bibelen og den konsekvente omtale af Gud som mand.

”Når vi udelukkende omtaler Gud i mandlige vendinger, så underbygger vi den forestilling, at Gud er som en mand. Det betyder, at kvinder kan komme til at se sig selv som mindre hellige og ikke i samme grad i stand til at repræsentere Kristus i verden,” forklarer Emma Percy til avisen The Sunday Times.

Hun er præst ved Trinity College på universitetet i Oxford og er gift med en anden universitetspræst, Martyn Percy, og de bliver begge omtalt som potentielle bud på fremtidige biskopper.

Kommentatoren Damien Thompson understreger i avisen Daily Mail, at der på ingen måde er tale om ”småtossede kristne feminister”, men at Women and the Church er en stærk lobbygruppe, som stod bag kampagnen for at indføre kvindelige biskopper. Men han tror ikke, at ønsket om en mere feministisk sprogbrug vil have samme resonans i kirken, som indførelsen af de kvindelige biskopper har haft.

”Hvad de ikke erkender, er, at udtrykket 'Gud, vor moder', vil være helt ude af trit med kirkegængernes forestilling om Gud. Denne gang er det feministerne, der er patroniserende over for kvinder - i og med at de antager, at almindelige kirkegængere ikke kan forene ord som 'herren' og 'fader' med tanken om, at Gud hverken er maskulin eller feminin,” skriver han.

Den sproglige diskussion er så langt fremme, at den bliver behandlet i et arbejdsudvalg, der kan fremsende nye forslag til formuleringer til synoden, som er kirkens lovgivende forsamling.

Præsten Sally Hitchiner fra Brunel University fremhæver i avisen The Daily Telegraph, at mange præstestuderende i dag skriver essays om Gud og feminisme. Hun skriver videre, at debatten viser, at ingen stedord passer på Gud.

”Det er Gud, vi taler om,” siger hun.

Tidligere lektor ved det teologiske fakultet på Københavns Universitet Lone Fatum er overrasket over, at den debat er blusset op igen. For herhjemme er gassen gået noget af den teologiske ballon.

”Danmark er nok det sted, hvor den debat er mindst levende,” siger Lone Fatum, der blandt andet forklarer det med, at der er så overvældende mange kvindelige præster i Danmark, hvilket kan givedet indtryk, at den feministiske kamp er vundet.