Prøv avisen

Broderede skriftsteder

Ingrid Lisby Schmidts store samling af skriftsteder fylder godt op i gangen i præstegården, hvor de ofte giver anledning til samtaler. - Foto: Claus Fisker.

Alt af Naade, Herren er min Hyrde, Jesus lever broderede skriftsteder med snirklede bogstaver i gylden tråd på sort bund. Mange kan huske dem fra deres bedste- eller oldeforældres tid. Sognepræst Ingrid Lisby Schmidt samler på dem. I går åbnede en udstilling med hendes samling på Lemvig Museum

De hænger tæt, side om side i den smalle gang i Ingrid Lisby Schmidts præstegård, de broderede pyntestykker fra en svunden tid, hvor man især i kredse med tilknytning til Indre Mission og pietismen gerne signalerede hjemmets religiøse ståsted ved at hænge broderede skriftsteder op på væggen.

Det er bibelcitater og fromme sentenser, broderet med fine gamle snirklede gotiske bogstaver i gylden tråd, som oftest i fladsyning på en alvorlig sort ulden bund. Nogle af dem dekoreret med smukke blad- og blomsterranker. Alt af Naade, Herren er min Hyrde, Jesus lever, Vær stille for Gud, eller kort og godt: Jesus.

Mange kan huske dem fra deres bedste- eller oldeforældres tid. Ingrid Lisby Schmidts bedsteforældre havde et par hængende, et med Jesus og et med et broderet citat fra Bibelens Højsang. De blev desværre smidt ud, som det op gennem årene er sket med de fleste af disse tidstypiske broderier, da nye generationer tog over og ikke længere kunne blive grebet af denne håndbroderede fromhed.

Eller måske fandt man den naive og direkte tilkendegivelse af tro og religiøs overbevisning lidt pinlig, som den nu ældre dame gjorde det, der har fortalt Ingrid Lisby Schmidt, at i hendes barndomshjem hang sådan et broderet pyntestykke med et citat fra en sang i Indre Missions Hjemlandstoner: Lev for Jesus.

Det skulle hendes skolekammerater helst ikke se, har hun fortalt. Det var for meget for et barn, som jo så risikerede at blive drillet i skolen.

Ingrid Lisby Schmidt er præst ved Treenighedskirken i Esbjerg. Hun begyndte at samle de broderede skriftsteder for omkring 10 år siden. Samlingen er i dag vokset til at omfatte over 100 eksemplarer, først og fremmest broderede og syede, men også malede og trykte pyntestykker med ord fra Bibelen, eller andre steder, til daglig opbyggelse. Det meste af den private samling er med på den udstilling, som åbnede i går på Lemvig Museum. På grund af stor forhåndsinteresse er udstillingsperioden forlænget frem til den 30. september.

Mange af de gamle broderede skriftsteder er fundet på loppemarkeder og i genbrugsbutikker. Ingrid Lisby Schmidt har desuden fået en del foræret, når andre har opdaget hendes interesse.

For mig er der tale om en interessant niche i kirke- og kulturhistorien, som jeg mener det er værd at bevare, og jeg håber derfor også at finde et godt sted til samlingen, når vi engang skal væk fra præstegården og ikke længere har så meget plads.

De broderede skriftsteder fortæller jo om en tid, hvor man i højere grad end i dag var fortrolig med sin bibel, og altså tog disse påmindelses- og trøsteord helt ind i hjemmene. De blev i den periode et markant led i den pietistiske fromhedstradition. På en måde udfyldte de samme funktion som de ikoner, nogle i dag hænger op i deres hjem.

Ingrid Lisby Schmidt har udarbejdet en registrant over hele sin samling og i den forbindelse fundet frem til, hvor de forskellige broderede sentenser stammer fra.

De fleste er fra Bibelen eller salmebogen, og nogle er meget populære. For eksempel Herren er min hyrde, som jo er hentet fra Salme 23 i Det Gamle Testamente. Den findes i mange forskellige broderede udgaver. En anden meget populær sentens er sætningen Alt af Naade, som man jo skulle tro var fra Paulus Første Korintherbrev, men er citeret fra Luthers lille katekismus. At den bliver citeret på lige linje med Bibelen, viser for mig, hvilken gennemslagskraft Luthers lille katekismus har haft i den brede befolkning.

Andre sentenser har været sværere at finde kilden til som denne: Gennem Kors til Krone.

Det er jo ikke noget bibelcitat, og stammer hverken fra Hjemlandstoner eller salmebogen, men er titlen på en bog, skrevet af en engelsk forfatterinde i slutningen af 1800-tallet.

Moden med broderede skriftsteder toppede herhjemme i perioden fra 1880 frem til Første Verdenskrig. Pyntestykkerne havde deres forløbere i de meget udbredte olietryk, der ofte havde et kristent indhold. Mange af kvinderne havde været på højskole, hvor de bl.a. arbejdede med håndarbejde, og mange broderimagasiner solgte påtrykte tekster. Således førte det københavnske firma Broderimagasinet et helt udvalg af nogle af de populæreste bibelsentenser.

Det har jo ikke noget med kunst at gøre, men gennemgående er der tale om meget fint håndarbejde, påpeger Ingrid Lisby Schmidt. Man gjorde sig umage, for skriftstederne hang der ikke bare som dekoration. En hel generation har levet med og på de bibelcitater. De var udtryk for det bærende livsgrundlag, og jeg synes det er meget ærligt, at man på den måde stod ved det, man tror.

Populær var derfor også bønnen, Gud velsign vort Hjem, som kunne findes mange steder. Eller påmindelsen Gud ser alt, som dengang ikke var ualmindelig at finde over ægtesengen i soveværelset.

steens@kristeligt-dagblad.dk

Udstilling på Lemvig Museum fra den 2. marts til den 30. september. Åbningstider marts-maj: Kun søndage og helligdage 13-16, men påske og pinse alle dage 13-16. Juni-september: Dagligt 13-17, mandag lukket. Hjemmeside: www.lemvigmuseum.dk[/i]

Esbjerg-præstens samling omfatter broderede skriftsteder i alle størrelser, fra helt små til de meget store, som har hængt i missionshuse. Men de fleste har hængt i hjemmene, hvor de har fungeret som daglig påmindelse og trøst for den troende. - Foto: Claus Fisker.