Chorakirken er det vigtigste kunsthistoriske monument i Istanbul

Det er en tragedie, at den tidligere klosterkirke Chorakirken i Istanbul skal omdannes til moské, mener dansk biskop, der kalder det en symbolsk kulturkamp fra præsident Erdogan. Tidligere imam med tyrkiske rødder siger, at der er opbakning i den tyrkiske befolkning

”Hvis man tager til Istanbul for at studere byzantisk kristen kultur, er Chorakirken hovedattraktionen," siger lektor emeritus i kunsthistorie Hans Jørgen Frederiksen. Her ses besøgende i kirken i Istanbul.
”Hvis man tager til Istanbul for at studere byzantisk kristen kultur, er Chorakirken hovedattraktionen," siger lektor emeritus i kunsthistorie Hans Jørgen Frederiksen. Her ses besøgende i kirken i Istanbul. . Foto: Umit Bektas/Reuters/Ritzau Scanpix.

Da Tyrkiets præsident, Recep Tayyip Erdogan, tidligere i år omdannede den berømte tidligere katedral Hagia Sophia i Istanbul, gjorde han krav på den mest berømte byzantiske kirke overhovedet. Nu står en anden kirke over for samme skæbne. Fredag underskrev præsidenten nemlig et dekret om, at den tidligere klosterkirke Chorakirken ikke længere skal være et museum, som det har været siden 1948. I stedet skal den være en moské igen, som var tilfældet efter 1453, hvor klosterkirken fra det 4. århundrede blev omdannet efter Konstantinopels fald.

Det er efter lektor emeritus i kunsthistorie Hans Jørgen Frederiksens vurdering den næstvigtigste byzantiske kirke efter Hagia Sophia, der er tale om. Og hvis man ser det fra et kunsthistorisk perspektiv er det det vigtigste monument i hele Istanbul, der nu skal have et nyt formål.

Den tidligere klosterkirke, Chorakirken i Istanbul skal omdannes til moské.
Den tidligere klosterkirke, Chorakirken i Istanbul skal omdannes til moské. Foto: Umit Bektas/Reuters/Ritzau Scanpix

”Hvis man tager til Istanbul for at studere byzantisk kristen kultur, er Chorakirken hovedattraktionen. Hagia Sophia har nogle mosaikker her og der, men i Chorakirken er de overalt, og de er meget velbevarede. De blev til i en periode, hvor kunsten i Konstantinopel var på et meget højt niveau. Disse mosaikker betragtes som lige så vigtige i kunsthistorien som den kunst, der blev lavet i Italien på samme tid,” siger han.

Hans Jørgen Frederiksen har i alle årene som lektor på Aarhus Universitet beskæftiget sig med byzantisk kirkekunst, og han harværet i museet adskillige gange. Det er uvist, om der stadig vil være mulighed for dette i fremtiden. Det er endnu ikke meldt ud, hvad der skal ske med kunsten i bygningen. I Hagia Sophias tilfælde blev det meldt ud, at mosaikkerne ville blive tildækket under de daglige bønner og fredagsbønnen, men at tildækningen ville blive fjernet på andre tidspunkter, så turister stadig kan kigge forbi. I Chorakirken bliver det ifølge Hans Jørgen Frederiksen en vanskelig opgave at tildække alle bygningens mosaikker og fresker, da de er overalt i kirkens forhaller og sidekapel.

Nyheden om ændringen af Chorakirken ramte biskopElof Westergaard hårdt. Han har i mange år beskæftiget sig med den byzantiske kirkes billedunivers og udgav i 2017 bogen ”Min byzantinske notesbog”. Også han har besøgt Chorakirken mange gange, men tror ikke længere, det bliver muligt på de samme præmisser.

”Det er en tragedie, der skal ses som en forlængelse af Hagia Sophias ændring fra museum til moské. Og selvom man skulle få lov at komme ind, når der er ikke er fredagsbøn og uden for de daglige bedetider, vil det stadig være på moskéens præmisser. Det vil betyde, at kvinder skal være tildækket, og at man formentlig ikke vil kunne dvæle ved billederne som nu, hvor rummene er indrettet som museum,” siger han og tilføjer, at det skal ses som en en manifestation af præsident Erdogans kulturkamp mod Vesten og mod de sekulære principper, der hidtil har rådet i Tyrkiet, og som betød, at Chorakirken gik fra at være moské til museum.

Den var en moské i næsten 500 år, inden den blev et museum for godt 70 år siden. Kan man ikke sige, at præsident Erdogan bare er historisk bevidst og ruller et tiltag fra en kort periode med sekularisering tilbage?

Foto: Umit Bektas/Reuters/Ritzau Scanpix

”Nej, Chora var også kirke i hundreder af år, før den blev en moské efter Konstantinopels fald i 1453. Man har at gøre med et monument, som er meget vigtigt for landets historie og for forståelsen af byzantinsk kunst,som man har brugt penge og tid på at restaurere og istandsætte. Samtidig kan man lægge til, at der langtfra er mangel på moskéer i Istanbul, og det peger også på, at ændringerne af Hagia Sophia og Chorakirken på alle måder er en symbolsk kulturkamp.”

Men det er en forkert og for bastant konklusion, at det skulle handle om en kulturkamp mod Vesten, mener den tidligere imam Fatih Alev, der har tyrkiske rødder. Han vurderer, at det har stor opbakning i den tyrkiske befolkning, at de to tidligere kirker nu bliver genindviet som moskéer.

”De har været moskéer i 500 år og blev så gjort til museer i det 20. århundrede. I Hagia Sophias tilfælde af en ikke-folkevalgt (det sekulære Tyrkiets landsfader Mustafa Kemal Atatürk, red.). Nu er der en folkevalgt præsident og en stor del af befolkning, der føler, at de er blevet frarøvet den kulturelle forbindelse til Osmannerriget på brutal vis. Man omdanner moskéerne, så de igen har det formål, de har haft i 500 år,” siger han og tilføjer, at han forventer, at stedet stadig vil være tilgængeligt for turister.