Prøv avisen

Clairvoyante bevæger sig ind på direktørgangen

Virksomheder benytter sig i stigende grad af erhvervsclairvoyanter, selvom ingen forskning påviser, at clairvoyance har en effekt. Foto: NIMA STOCK

Virksomheder bruger clairvoyante til alt fra rekruttering af medarbejdere til forretningsudvikling. Det er en slags terningespil, hvor man tror, at man kan bruge sine fornemmelser, siger professor

Clairvoyante og bygherrerådgivning.

Den åndelige verden og den erhvervsorienterede kan virke som to noget forskellige størrelser. Ikke desto mindre er der en stærk bevægelse fra det alternative mod virksomheder – og den anden vej rundt. I de senere år har forskning dokumenteret, hvordan yoga og meditation har vundet indpas på direktørgangene, og nu kan virksomhedsclairvoyante være næste skridt i udviklingen.

Det er Lars Friis et godt eksempel på. Han er forhenværende direktør i flere større entreprenørvirksomheder og blev tidligere i år selvstændig med sin egen konsulentvirksomhed, der blandt andet rådgiver i bygge- og anlægsopgaver.

Skubbet fik han af den spirituelle rådgiver Dortea Berg-Jensen, der blandt andet er specialiseret i såkaldt erhvervsclairvoyance.

”Hun er min lille bestyrelsesformand,” siger Lars Friis, der eksempelvis har brugt Dortea Berg-Jensen til at afgrænse, hvilke områder han ville arbejde med som konsulent.

”Der har hun hele tiden haft fokus på, om der var den energi, der var nødvendig,” siger Lars Friis.

Clairvoyance er påståede evner til at modtage information via oversanselige eller overnaturlige kanaler.

Dortea Berg-Jensen er også underviser på en af de i alt 20 clairvoyance-skoler, der findes i Danmark. Antallet af skoler er fordoblet på 10 år, og ifølge underviserne på fem af skolerne er der blandt de nye clairvoyante særligt interesse for at beskæftige sig med virksomheder.

”Det er virkelig voksende, og mange af mine kunder er ledere, der gerne vil springe ud som selvstændige, eller som gerne vil vækste,” siger Dortea Berg-Jensen.

Samme oplevelse har Erlinng Chriistensen. Han uddanner mellem 8 og 12 clairvoyantstuderende hvert år.

”Og 30-40 procent af de henvendelser, jeg får, har med erhvervsmæssige ting at gøre. Samtidig oplever jeg, at jeg anvendes mere som coach og mentor af erhvervsfolk. Både af ledere og selvstændige,” fortæller Erlinng Chriistensen.

Andre fortæller på deres hjemmesider, at de yder clairvoyant rådgivning til virksomheder om både indretning af lokaler, udvikling af opfindelser, nedskæring og meget andet.

En af de clairvoyante, der har formået at gøre en god forretning ud af sin praksis, er Rikke Hertz. Hun har blandt andet hjulpet med at rekruttere ledere til tøjfabrikanten Hummel, skomærket Bianco og mediekoncernen Warner Bros. 

Men der findes ingen forskning, der dokumenterer, at clairvoyance, også kaldet synskhed, kan lade sig gøre, eller at det kan virke i en forretningsmæssig sammenhæng.

Det siger blandt andet professor Helle Johannessen, der forsker i alternativ behandling ved Syddansk Universitet.

”Jeg har aldrig set forskningsprojekter, der går på, om det virker eller ej. Det er jeg ikke bekendt med,” siger Helle Johannessen.

Heller ikke den internationalt anerkendte hjerneforsker og professor Albert Gjedde fra Københavns Universitet kender til forskning, der påviser, at clairvoyance af nogen typer har en effekt.

”Det har jeg aldrig set. Og som jeg har forstået business-clairvoyance, så lyder det som rent og skært gætteri. Det er en slags terningespil, hvor man tror, at man kan bruge sin fornemmelse til at afveje konsekvenserne af handlingsmønstre,” siger Albert Gjedde.

Men kritikken preller af på de synske. Nina Johansen er en anden af dem, der tilbyder såkaldt business-clairvoyance. På sin hjemmeside skriver hun også, at hendes praksis med ”stor fordel” kan bruges i ”virksomhedssammenhænge, da man får leveret de muligheder, tiltag og forandringer, der ikke nødvendigvis ligger lige til højrebenet, men faktisk kan være vejen frem.”

Hun fortæller dog også, at hun ikke rent videnskabeligt kan bevise, at det har en effekt.

”Det er et felt, hvor videnskaben crasher. Man kan ikke bevise det. Kunne man det, havde man ikke brændt hekse på bålet i gamle dage. Vi lever desværre i en tid, hvor kun det, man kan bevise videnskabeligt, er blåstemplet, selvom man faktisk kan se effekten af en ydelse. Når jeg skriver, at det kan bruges med stor fordel, er det baseret på udfaldet og tilbagemeldingerne fra mine kunder,” siger Nina Johansen.