Prøv avisen
Et kig i krystalkuglen

Clairvoyante hitter i tv og ugeblade

Anden sæson af ”Nærkontakt” får premiere på Kanal 4 til august. På billedet er det tv-vært Sarah Grünewald, tidligere håndboldspiller Lars Rasmussen og musiker Aura, der får læst deres hænder af håndlæseren Krumme. Foto: Krestine Havemann/Discovery Networks Danmark

Både kendisser og almindelige danskere får rådgivning fra spirituelle vejledere i tv-programmer og ugebladsformater som ”Nærkontakt” og ”John ser alt”. Men hvilket ansvar har medierne? Afspejler de en tendens hos danskerne, eller skaber de den?

”Det er en kvinde, der kommer til mig,” siger clairvoyante Sebbastian Lorantius i et afsnit af tv-programmet ”Nærkontakt”.

Over for ham sidder tidligere minister og folketingspolitiker Manu Sareen, som gerne vil have kontakt til sin afdøde mor. Sebbastian Lorantius, der har speciale i kontakt med afdøde, griner med lukkede øjne. Han forklarer, at kvinden, der kommer til ham, giver ham lyst til at kramme Manu Sareen og give ham kindkys.

”Det er min mor,” lyder det senere fra Manu Sareen.

”Det er helt vildt.”

Første sæson af ”Nærkontakt” blev sendt i foråret på Kanal 4, og til august kommer der nye afsnit i programserien, hvor tre spirituelle vejledere i hvert afsnit bruger deres evner til at rådgive tre kendte danskere. Programmet er indtil videre Kanal 4’s mest sete egenproduktion i 2017 og dermed et af de medieformater kredsende om spirituelle og alternative emner, som optager mange danske seere og læsere i disse år.

Når Kanal 4 satser på et program som ”Nærkontakt”, skyldes det ifølge Anne Garlichs, der er programdirektør for kanalen, blandt andet, at det er blevet ”legitimt” at lade sig rådgive af en spirituel vejleder.

”Clairvoyante, healere, astrologer og spirituelle vejledere er i det hele taget kommet ind i det gode selskab. Det har man kunnet se i dameblade og fora på nettet, hvor de er alternative kilder til psykologer og coaches, og for vores seere er det enormt spændende og fascinerende,” siger Anne Garlichs.

Men blåstempler Kanal 4 ikke de spirituelle vejledere, når ”Nærkontakt” undlader at gå kritisk til dem? Anne Garlichs anerkender, at kanalen har et ansvar.

”Men man kan altid spørge, hvad der kom først, hønen eller ægget. Vi reflekterer den tendens, der er ude i samfundet, men jeg mener ikke, at vi skaber den. Vi skal ikke validere, hvad de spirituelle vejledere kan og ikke kan, men jeg synes, at oplevelsen taler for sig selv. Vi sørger for, at det er ægte fortalt, og så kan seerne selv dømme. Vi har også skeptikere med i programmet for at vise bredden,” siger Anne Garlichs.

Et andet spirituelt format, som har danskernes interesse, og som har haft den i mange år, er ugebladet Hjemmets faste side ”John ser alt”. Her har den synske John Braad siden 1994 svaret på spørgsmål fra læserne om alt fra, hvorvidt man bør sælge sit hus, til, hvor forlagte lommepenge befinder sig. Og ifølge Marianne Gram, Hjemmets chefredaktør, er han den brevkasseredaktør hos ugebladet, som får flest breve.

”Johns svar kan du ikke google. Det er meget personlige svar, han giver, og han har en meget fast læserskare, en slags menighed, som læser med hver uge,” fortæller Marianne Gram.

Hun mener ikke, det er Hjemmets ansvar at skrive kritiske artikler om spirituelle emner.

”Vi vil gerne være folkeopdragende, men jeg synes ikke, vi skal be- eller afkræfte det spirituelle. Og for mig er det afgørende, at John Braad ikke giver nogle råd, som kan opfattes som farlige. For eksempel rådgiver han ikke om, hvordan man skal behandle sygdom, og hans råd bærer altid præg af et lys for enden af tunnelen,” siger Marianne Gram.

Hos Berlingske dækker man sjældent emner som clairvoyance, healing og håndlæsning. Derimod er man optaget af at dække spirituelle tendenser, som den stigende interesse for yoga og meditation, der falder ind under det, Berlingskes livsstilsredaktør, Nina Rølle, kalder ”selvudvikling”.

”Det handler om at vende blikket indad og finde ro, fordi vi lever i en tid, hvor vi bliver udsat for et bombardement af indtryk. Det gør Berlingskes aktive erhvervslæsere selv sagt også, så derfor interesserer de her emner dem,” siger hun.

Hun mener, det er vigtigt, at medier passer på med ikke at blåstemple spirituelle og alternative fænomener, og fortæller, at man hos Berlingske er opmærksom på at gå kritisk til værks – og særligt, når det gælder denne type emner.

”Den spirituelle branche er meget broget, og mange siger, at de kan fortælle en hel masse og helbrede andre, så det er menneskers fysiske og mentale liv, det handler om. Derfor mener jeg, at vi har et ansvar som medie for dels at dække de tendenser, vi ser i samfundet, men også for at sørge for en nuanceret og faktuelt baseret dækning, som giver vores læsere det bedst mulige grundlag for selv at vurdere, om de synes, noget er tosset eller ej.”