Cølibatet er en praktisk ordning

Et historisk tilbageblik viser, at kravet om cølibat har praktiske rødder og hellige idealer

©PHOTOPQR/SUD OUEST/STEPHANE LARTIGUE. AUROS LE 19 JUIN 2007 ABBAYE LE RIVET.
©PHOTOPQR/SUD OUEST/STEPHANE LARTIGUE. AUROS LE 19 JUIN 2007 ABBAYE LE RIVET. Foto: STEPHANE LARTIGUE/PHOTOPQR/SUD OUEST.

Indtil 1000-tallet var det kun et fåtal af de sekulære præster – det vil sige præster uden for munkeordener – der ikke var gift.

Cølibatet var "kun" for munke og nonner, hvis idealer var ungkarlene Jesus og Paulus samt de kristne eneboere i ørkenen, som ikke bare på det seksuelle områder var puritanere. De afstod fra og ofrede alt for at tjene Gud og blev opfattet som særligt hellige.

Det forklarer professor i kirkehistorie på Det teologiske Menighetsfakultet i Oslo, Bernt Oftestad, der selv er katolik.

– Cølibatet er hverken et sakramente eller et dogme i den katolske kirke. Det er en kirkelig forordning fra 1000-tallet, indført af pave Gregor den VII (ca. 1020-85), siger han.

Og paven havde dengang en pointe, mener Bernt Oftestad.

– Den katolske kirke var også dengang i stor krise med embedsmisbrug og forfald i disciplinen. Og i åben strid med den tyske konge og senere tysk-romerske kejser Henrik IV. Men værst var det internt, at han ikke kunne styre de gifte præster, forklarer Bernt Oftestad.

Det var netop, fordi præsterne var gift, at de var ustyrlige. For dengang handlede ægteskab om slægten, ikke det enkelte par.

– Så man giftede sig ind i en slægt, måske en rig og magtfuld en af slagsen, og så var man underlagt slægten mere end paven. For det var slægtens interesse, man varetog, ikke kirkens. En anden, mere pekuniær begrundelse for cølibatet var, at når præsten døde, gik hans arvelod til slægten, ikke til kirken. Derfor var Gregor VII nødt til at gøre noget for at redde både finanser og disciplin.

– Og på den måde trak kirken sig ind i sig selv, siger Bernt Oftestad.

Senere introducerede den katolske kirke det ægteskab, der er også gældende i dag: En frivilligt indgået pagt mellem en mand og en kvinde. Kirken forbød dertil ægteskaber mellem slægtninge i flere led og tilbød muligheden for at testamentere sin ejendom til kirken.

I dag opfattes cølibatet, ifølge Bernt Oftestad, ofte som at være gift med kirken, en særlig form for hellighed.

– Det gør præster og lægfolk til to forskellige folk, siger han.

En tilstand, han gerne så ændret. Og det åbner bibelcitaterne, der danner grundlag for cølibatet, også for.