Da andagten kun blev et opkald væk

I 50 år har danskerne kunnet ringe og modtage en daglig dosis kristendom fra Indre Missions Telefonandagt

Det var missionær fra Indre Mission i Silkeborg Niels Hedager Mortensen, som startede og udviklede Indre Missions Telefonandagt. Her ses han under redigeringen af en telefonandagt tilbage i 1970’erne. –
Det var missionær fra Indre Mission i Silkeborg Niels Hedager Mortensen, som startede og udviklede Indre Missions Telefonandagt. Her ses han under redigeringen af en telefonandagt tilbage i 1970’erne. – . Foto: Indre Missions Telefonandagt.

Anna Mark Thomsen kan telefonnummeret udenad. Og den første sætning, som lyder i den anden ende af røret, når hun har ringet op, kender den 62-årige kirkesanger fra Skive i Midtjylland også ganske udmærket:

”Velkommen til en ny telefonandagt fra Indre Mission,” siger en kvindestemme, som efterfølgende præsenterer ugens prædikant.

Derefter går andagten i gang, og når Anna Mark Thomsen to minutter senere afslutter opkaldet, er hun typisk en bøn og nogle refleksioner over et bibelord og den kristne tro rigere.

”Jeg synes, det er en let måde at få en lille andagt på hver dag. Det giver en ro til lige at kunne fordybe sig, uden at det tager lang tid eller kræver meget af en,” siger hun.

I denne måned er det 50 år siden, at det for alvor blev muligt at få en daglig dosis kristendom over telefonen. Dengang begyndte en missionær fra Indre Mission at indtale korte daglige andagter på sin telefonsvarer, som man kunne høre, hvis man ringede hjem til ham mellem klokken 19 om aftenen og klokken 9 næste morgen. Det var der efterhånden så mange, der gjorde, at tilbuddet måtte udvides med flere telefonnumre og bedre teknologi. Og dermed var Indre Missions Telefonandagt født.

I dag har teknologien gjort, at det kun er nødvendigt med ét telefonnummer, som man kan ringe til på alle tidspunkter af døgnet for at høre dagens andagt. I gennemsnit er der 300 danskere, der benytter sig af den mulighed hver dag, mens mellem 40 og 60 i stedet lytter via telefonandagtens hjemmeside, og godt 4000 dagligt modtager en sms-andagt.

Anna Mark Thomsen ringer typisk og får en telefonandagt tre-fire gange om ugen. Det sker primært, mens hun er hjemme og ofte om aftenen, når dagens andre gøremål er klaret, og der er ro.

Andagtsholderen skifter fra uge til uge, og Anna Mark Thomsen kan godt lide, at de kristne tekster dermed bliver udlagt forskelligt. Hun holder særligt af dem, der bidrager personligt eller forkynder lidt, og nogle gange benytter hun sig også af muligheden for én gang om ugen at kunne ringe og tale med andagtsholderen.

”Det kan både handle om andagten eller bare være en lille samtale. Men det kan også være, at jeg har lyst til at drøfte noget personligt. Men der behøver ikke være noget i vejen, for at jeg ringer,” siger hun.

Anna Mark Thomsen har benyttet sig af telefonandagten i over 30 år, men husker ikke, hvordan hun begyndte på det. I barndomshjemmet i Skive var der ikke tradition for at læse bibeltekster, gå i kirke eller bede bønner, men det var der til gengæld på den kostskole i Kalundborg, hun kom på som syvårig.

”Der blev sunget morgen- og aftensang og bedt Fadervor. Det kunne jeg godt lide, og jeg var særligt glad for at synge salmer,” siger Anna Mark Thomsen, som har været kirkesanger i cirka 25 år.

De seneste otte år har hun arbejdet som kirkesanger i Resen Kirke i Skive, hvor hun holder af at komme og høre præstens prædiken. Men muligheden for altid at have en andagt ved hånden er også god for hende, da Anna Mark Thomsen blev blind i en tidlig alder.

”Det kan gøre nogle ting mere udfordrende. Så jeg kan godt lide, at telefonandagten er let at gå til,” siger hun.

Egentlig begyndte telefonandagter allerede at brede sig omkring 1950’erne. I sommeren 1958 kunne man i Kristeligt Dagblad læse om den tidligere leder af baptistmenigheden i Danmark, Frederik Bredahl Petersen, som var blevet præst i en kirke i USA, hvor der var installeret et telefonandagtssystem, som 1000 ringede ind til om ugen. I løbet af 1960’erne bredte den nye mulighed for mission sig til Danmarks nabolande og herhjemme.

I december 1968 oprettede missionæren Svend Aage Tolstrup fra Indre Mission i Esbjerg en andagt på sin telefon, og allerede den første dag var der over 100 opkald. Det fik Indre Mission-kolle-gaen fra Silkeborg Niels Hed-ager Mortensen til at følge trop i marts 1969, hvor han oprettede det, der senere blev til den landsdækkende Indre Missions Telefonandagt.

Ifølge Finn Najbjerg, der har været daglig leder siden 2017, ligger antallet af opkald i dag stabilt, men Finn Najbjerg tror på, at telefonandagten kan få en renæssance.

”I dag går alle rundt med deres telefon i lommen, hvilket gør det muligt for dem at nå telefonandagten når som helst. Det korte format passer også til mennesker i dag,” siger han og tilføjer, at målet stadig er at nå ud med Guds ord.

”Vi vil gerne både nå ud til mennesker, som har travlt i hverdagen og har brug for et pusterum, og til mennesker, der sidder alene og ikke så let kommer ud. Dem har vi lettere med at nå med telefonen end med præstens prædiken om søndagen.”