Prøv avisen

Dansk Kristus-statue er verdensberømt

For mormonerne er Thorvaldsens statue af Kristus noget ganske særligt, og den bruges blandt andet som logo for deres kirke. Derudover valfarter mange mormoner også gerne til Vor Frue Kirke i København for at se den berømte statue. – Foto: Leif Tuxen.

Kendt statue: Thorvaldsens Kristus-statue i Vor Frue Kirke i København er verdenskendt, især i mormonkredse, hvor man også anser Københavns Domkirke for et helligt sted

I en tid, hvor verdens syv nye vidundere nylig er kåret, er det bemærkelsesværdigt, at Thorvaldsens Kristus-statue fra Vor Frue Kirke i København ikke var med i afstemningen.

For nok er den 3,45 meter høje marmorstatue ikke placeret lige så spektakulært som dens fælle i Brasilien, der fra sin bjergtop skuer ud over millionbyen Rio de Janeiro. Men Thorvaldsens Kristus-statue besidder ifølge mormon og informationschef i Århus Stav, Jørn Holm Bendtsen, en religiøs gennemslagskraft der rækker kloden rundt, og som i særdeleshed betyder meget for medlemmerne af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, også kaldet mormonerne.

I de fleste mormonske besøgscentre verden over finder man mængder af kopier af Thorvaldsens Kristus-statue. Nogle store, andre små, nogle til skue og andre til salg. Og de går som varmt brød, for mormonerne ser Thorvaldsens Kristus-statue som den mest udtryksfulde i verden. Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige bruger derfor også statuen som logo for deres kirke og som ikon på hjemmesider og adressefelter i browsere.

Figuren er meget kraftfuld, hvilket er udtrykt i selve kroppens form, der viser handlekraft. De åbne arme er både en indbydelse: Kom, jeg tager dig i favn, men også: Se mine sår, som jeg har sonet for dine synder! For os er Kristus Jordens frelser, og det er udelukkende via hans offer, at vi selv kan gøre os håb om at modtage frelsen. Og det er her, at Thorvald­sens Kristus-statue spiller en central rolle, idet den leder tanken hen på det fuldkomne, som vi alle håber at opnå i opstandelsen, siger Jørn Holm Bendtsen.

At Thorvaldsens Kristus-statue fylder så meget hos mormonerne, forbavser ikke menighedsrådsformand i Vor Frue Kirke, Karsten Fledelius.

Vi har mange besøgende mormoner, som primært kommer for at se statuen, og som ofte betragter Vor Frue som et pilgrimsmål af samme grund, siger han.

Karsten Fledelius kan også fortælle om en af de hidtil mest prominente gæster, nemlig mormonernes verdenspræsident, som i 2004 var på besøg i anledning af indvielsen af mormontemplet i København. Han skulle nå et fly, men inden da gik turen forbi Vor Frue Kirke og Thorvaldsens Kristus-statue. Den daværende 94-årige verdenspræsident beskrev til tonerne af Carl Nielsen statuen som den ægte vare, der var endnu mere levende end den kopi, der stod hjemme i hovedsædet i Salt Lake City.

Men ifølge Karsten Fledelius er Kristus-statuen ikke den eneste danske formidler af mormonernes Kristusforståelse.

Også Carl Blochs malerier på Frederiksborg Slot af Frelseren og hans liv er verdenskendte i mormonske kredse. Blandt de fleste nutidsdanskere er både malerier og statue imidlertid relativt ukendte, omend domkirkens besøgende ifølge Karsten Fledelius i reglen imponeres ved synet af den store statue.

Thorvaldsens mesterværk fylder hele rummet ud, siger han og fortæller, at det også gjaldt, da ronprinsparret blev gift i kirken i maj 2004. For til trods for det røde blomsterhav og snakken om flytningen af en anden statue, nemlig Thorvaldsens Dåbsengel, var det stadig Kristus, som beherskede rummet, og for hvis fod Danmarks kommende konge og dronning blev viet. Og det var der ifølge Karsten Fledelius god symbolik i.

På Thorvaldsens Museum i København ved man udmærket, at mormonerne bruger Kristus-statuen i stor stil.

Ja, de er ret glade for den, hvilket ikke er noget, som vi har en offentlig holdning til. Vi har heller ikke copyright på statuen længere. Thorvaldsens Kristus-statue blev opstillet i Københavns Domkirke i 1839. Så det er snart længe siden, at den blev givet fri, oplyser museumsinspektør William Gelius og siger, at et kunstværks vej ud i verden kan sammenlignes med barnet, der flytter hjemmefra.

Når først kunstværket lever sit eget liv, følger det sine egne veje, uagtet hvad andre eller skaberen selv måtte mene, siger William Gelius.

kirke@kristeligt-dagblad.dk