Alle taler om Abraham, men hvad med hans hustru?

Forholdet mellem tro og feminisme var en blandt mange ting, der blev diskuteret i løbet af Interfaith Harmony Week

Sådan her så det ud til dialogsgudstjenesten i Helligåndskirken den 2. februar 2014, da FN afviklede sit årlige Interfaith Harmony Week. I år foregik det - ligesom alt muligt andet i disse tider - digitalt. Det blev diskussionen imidlertid ikke mindre kedelig af. (Arkivfoto).
Sådan her så det ud til dialogsgudstjenesten i Helligåndskirken den 2. februar 2014, da FN afviklede sit årlige Interfaith Harmony Week. I år foregik det - ligesom alt muligt andet i disse tider - digitalt. Det blev diskussionen imidlertid ikke mindre kedelig af. (Arkivfoto). Foto: Christian Liliendahl/Ritzau Scanpix.

Alle taler om Abraham, men hvad med hans hustru Sara?

For Sandra Kviat, rabbiner i reformmenigheden Shir Hatzafon og den første danske kvindelige rabbiner, var det en åbenbaring at høre kvindens navn blive nævnt under en bøn.

Det skete en af de første gange, hun deltog i en gudstjeneste i en progressiv menighed, og i dag sørger hun for at huske at bringe vores religiøse ”formødre” og deres oplevelser frem.

Det samme gør Mia Rahr Jacobsen, sognepræst i Sankt Jakobs Kirke i København, som i arbejdet med prædikenerne fik stor interesse for de kvinder uden navne, der optræder i Bibelen. Blandt dem er den kanaanæiske kvinde, der bad Jesus om hjælp, fordi hendes datter var besat.

”Disciplene siger, at hun skal sendes væk, fordi hun råber, og Jesus er skeptisk, for hun er tilmed hedensk. Men kvinden holder fast og ender med at få hjælp. Jeg synes, det er så fedt med den vedholdenhed. Jeg ser hende som et forbillede for, hvordan man kan gå til livet.”

Sandra Kviat og Mia Rahr Jacobsen diskuterede onsdag aften, om tro og feminisme kan gå hånd i hånd via en videoforbindelse i anledning af FN Interfaith Harmony Week, en international uge med fokus på harmoni mellem forskellige trosretninger, som foreningen Tro i Harmoni siden 2012 har markeret med foredrag og andre arrangementer, og som så meget andet finder sted online i år grundet corona-restriktioner.

Onsdag aftens ”webinar” blev afholdt i samarbejde med Det Jødiske Samfund, og ordstyreren fra Jødisk Informationscenter bød velkommen i det virtuelle rum med en introduktion til emnet og gik så til sagens kerne: Nogle vil mene, at Bibelen er patriarkalsk og måske endda kvindeundertrykkende. Så hvordan læser man egentlig Bibelen med nutidige feministiske briller?

”Bibelen er også patriarkalsk. Det er en tekst skrevet af mænd til mænd i en patriarkalsk kultur, så det kan næsten ikke være anderledes. Men Bibelen er meget mere end det, og der er det i det hele taget vores opgave i dag at læse, tolke og forstå Bibelen i vores liv og kontekst,” sagde Mia Rahr Jacobsen.

Ifølge hende handler feministisk teologi om at vise, hvor religion er bygget op om magt og udfordre det. Ligesom det handler om at gøre mennesker, uanset køn, til subjekter i Bibelfortællingerne.

”Kvinder bliver ofte objekter for historien eller blot mænds hustruer. Men der er handlende og talende kvinder i Bibelen, som står i egen ret. Kvinder uden navn, som ikke er der, fordi de er gift med nogen, men som er der i kraft af deres livssituation,” sagde hun.

Disse vigtige og spændende fortællinger om kvinder i Bibelen kan give en følelse af repræsentation til religiøse kvinder, men også udfolde troen og religion for alle køn, mener hun.

Sandra Kviat mener også, at det er vigtigt at hive kvinderne i troen frem, og at kvinder udlægger Bibelen og de jødiske tekster.

”Noget af det, der gjorde mig meget optaget af at blive rabbiner, var at få øje på kvinderne, som jeg kunne spejle mig i. Men jeg synes også, det var vigtigt, at kvinder og piger kunne se en anden kvinde lede,” sagde hun blandt andet i det timelange seminar, hvor tilskuerne hjemme i stuerne kunne stille skriftlige spørgsmål undervejs.

Diskussionen kom også omkring en norsk undersøgelse, der viste, at historier om og billeder af mænd var dominerende i bibler henvendt til børn, ligesom kvinderne, for at forsimple teksterne, ofte var skåret ud af fortællingerne i disse børnebibler. Og snakken berørte, hvilke emner kvinder ofte er mere tilbøjelige til at prædike over som eksempelvis abort og overgreb, og hvordan man udvider gudsbilledet sprogligt, så alle kan spejle sig i det.