DR’s nye tro-redaktør: Religion skal ud af sit reservat

45-årige Christoffer Emil Bruun er ny redaktør for DR’s programmer om religion. Han tror, at den ophedede interessekonflikt om DR’s dækning af kristendom og tro hører fortiden til

Christoffer Emil Bruun fortsætter med at være vært for radioprogrammet ”Tidsånd” om historie og religion, selvom han nu er blevet redaktør for DR’s tros-programmer. –
Christoffer Emil Bruun fortsætter med at være vært for radioprogrammet ”Tidsånd” om historie og religion, selvom han nu er blevet redaktør for DR’s tros-programmer. – . Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR.

Christoffer Emil Bruun, du er netop tiltrådt som redaktør for DR’s trosprogrammer. Hvordan vil du gerne præge trosstoffet?

Jeg synes, at trosstoffet de seneste 50 år har levet i et reservat. Med undtagelse af Kristeligt Dagblad har tro ikke spillet en større rolle i nogle større medier i Danmark – heller ikke i DR – i forhold til den almene analyse af samfundet. Og det har ikke været set som et værktøj til at møde de udfordringer, vi står i. Det vil jeg gerne lave om på, så religion, tro og hele den rige kulturarv, vi har fra kristendommen, bliver gen-introduceret i den brede samfundsdebat.

Der har været en tendens til, at trosprogrammer bliver for isolerede, og mange har nok oplevet dem som støvede. Jeg vil gerne vise, at de diskussioner og emner, som religionen kan trække frem, er meningsfulde og et godt instrument for samfundet. Og så er religion og tro meget mere vildt og eventyrligt end noget andet. Det har noget styrke og visdom, vi har utrolig meget brug for i øjeblikket.

Hvordan kommer man til at se det på sendefladen?

Vi vil for eksempel forsøge at få vores historier til at cirkulere mere i andre programmer, så de præger det øvrige mediebillede og samfundet.

Forhåbentlig kommer det også til at betyde noget for de emner, vi vil tage fat i. De seneste 10 år har vi af gode grunde interesseret os meget for ytringsfrihed. Når man ser på, hvad der sker i samfundet, mener vi, at det nu giver mening at fokusere mere på åndsfriheden, og det kommer trosdækningen også til at bære præg af.

Har du tænkt dig at ændre i de eksisterende tros-programmer?

Nej, jeg påtænker ikke større ændringer. Til gengæld skal vi til at udvikle nogle nye, moderne tv-programmer.

DR’s trosdækning og især dækning af den kristne kulturarv har ofte været genstand for offentlig debat. Hvad bliver din største udfordring i forhold til at balancere mellem de interesser, der er i spil?

Jeg tror ikke, at de modstridende interesser, der har præget både Danmark og DR, er til stede længere. Vi er alle sammen interesseret i den sammenhængskraft og det fællesskab, der præger vores samfund. Og der er vores kulturelle og religiøse baggrund en nøglekomponent. Men nu får vi se, om det ender med, at jeg bliver modsagt, og konflikten dukker op igen. Så tager jeg gerne diskussionen.

Et af de tilbagevendende emner i debatten har været, hvor meget DR vægter kristendom i forhold til historie og andre religioner. Bør kristendom vægtes anderledes i trosprogrammerne end i dag?

Jeg synes, at der er en velfungerende dækning i dag. Der bør være en proportionalitet i forhold til, hvor meget de forskellige religioner fylder. Derfor er det også naturligt, at når kristendom fylder mest i Danmark, er det også den, der fylder mest i vores dækning. Men når islam fylder så meget i vores offentlige debat, må vi også dække den meget.

DR sender både morgenandagt og gudstjenester. Hvor går grænsen for, hvor forkyndende DR må være?

Grænsen går inden for rammen af højmessen. Søndag klokken 10 er det kirketid, og det er det også på P1. Transmissionen af højmessen er et meget specielt program. Der er ikke andre programmer i radioen, der er forkyndende, og det skal der heller ikke være. Men hvis man skal være lidt højtravende, så er vores religion og tro så vigtig og ligger så dybt i vores folkesjæl, at det berettiger en undtagelse i sendefladen.

Skal der også transmitteres gudstjenester fra andre trossamfund?

Det har jeg ikke overvejet. Men jeg kan ikke forestille mig, at vi har en transmission fra en moské.