Engelsk statskirke med ni gode råd til sociale medier: Du skal ikke bruge Twitter i vrede

Church of England lancerer ni bud til god brug af de sociale medier

Den engelske statskirke, Church of England, udarbejdet en række retningslinjer for brug af sociale medier. Og med reference til De Ti Bud, som Moses fik på Sinajbjerget, har de britiske medier døbt retningslinjerne ”De Ni Bud”.
Den engelske statskirke, Church of England, udarbejdet en række retningslinjer for brug af sociale medier. Og med reference til De Ti Bud, som Moses fik på Sinajbjerget, har de britiske medier døbt retningslinjerne ”De Ni Bud”. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix.

”Ren gift.”

Sådan beskriver ærkebiskoppen af Canterbury, Justin Welby, mange af de kommentarer som findes på sociale medier. Det er særligt på Twitter, Facebook og andre åbne fora på internettet.

Derfor har den engelske statskirke, Church of England, udarbejdet en række retningslinjer. Og med reference til De Ti Bud, som Moses fik på Sinajbjerget, har de britiske medier døbt retningslinjerne ”De Ni Bud”.

Det overordnede budskab fra kirken er at være venlig, ærlig og ikke mindst uenig på en ordentlig måde. Online skal man behandle folk, som hvis man var fysisk sammen med dem – og man skal tale til og om dem, som man selv ønsker at blive til- og omtalt.

”Når du skriver noget på sociale medier, så skriv sandheden. Der er holdninger og sandheden. Når du skriver din mening, så gør det med venlighed. Gå ikke efter personen, men emnet, og vis, at du er åben over for andre menneskers holdninger. Pointen med sociale medier er netop, at de skal være sociale,” siger Justin Welby til den London-baserede avis Evening Standard.

Han var også selv aktiv på Twitter, før han blev leder af Church of England i 2013. Siden har hans kommentarer fået et mere officielt skær.

De ni bud er for alle, men ærkebiskoppen siger også, at de vil blive brugt og håndhævet på alle de sociale medier, hvor kirken er aktiv.

At der alt for let ryger en finke af panden, når folk sidder bag en skærm, er også bekræftet af en rapport fra forrige år fra det danske Institut for Menneskerettigheder. Den rapport konkluderer, at hver syvende kommentar kan kategoriseres som hadefuld, og det medvirker ifølge rapportens forfatter, specialkonsulent Lumi Zuleta, til, at mange holder sig fra at gå ind i offentlige debatter på de sociale medier.

Men det er tydeligvis ikke alle, der lader sig skræmme. Teologen Vanja Thaulow har tidligere fortalt til Kristeligt Dagblad, at den unge digterpræst N.F.S. Grundtvig sandsynligvis ville have været vild med Twitter og muligheden for at udtrykke sig til et bredt publikum med få klik.

”Han var impulsiv og skrev på sine følelser med brug af mange udråbstegn og voldsomme udbrud mod sine modstandere. Han provokerede og angreb sine fjender med personlige anklager og voldsomme skældsord. Hans verdensbillede var sort-hvidt, han delte verden op i gode og onde, sandhed og løgn og anså sig selv for at være en stridsmand og martyr.”