Eftertragtet kirkekunstner

På ni år er Anita Houvenaeghel blevet en af Danmarks mest anvendte kirkekunstnere. Hun skaber lys i brune og mørke kirker

Barok og nutidskunst forenes nu i Hjorthede Kirkes altertavle, efter at Anita Houvenaeghel – som her er fotograferet sammen med altertavlen – har været der. Motivet for alterbilledet er korsfæstelsen, hvor korset står som et kalligrafisk tegn midt i lyset, der varsler om påskemorgens opstandelse og håb midt i langfredagens sorg og smerte. –
Barok og nutidskunst forenes nu i Hjorthede Kirkes altertavle, efter at Anita Houvenaeghel – som her er fotograferet sammen med altertavlen – har været der. Motivet for alterbilledet er korsfæstelsen, hvor korset står som et kalligrafisk tegn midt i lyset, der varsler om påskemorgens opstandelse og håb midt i langfredagens sorg og smerte. –. Foto: .

Anita Houvenaeghel fejrede i 2000 sit 25 års kunstnerjubilæum. Hun var bl.a. kendt for sine naturbilleder, langs hegnet, inspireret af daglige gåture, og for udforskningen af rummets muligheder i sine malerier.

Samme år som jubilæet genåbnede Brorstrup Kirke ved Aars i nyrestaureret skikkelse med nyt alterparti, nye billeder på prædikestolen og nye farver på bænke og loft. Den omfattende udsmykningsopgave blev Anita Houvenaeghels debut som kirkekunstner, og siden da er det gået stærkt. Billedkunstneren fra Himmerland er i dag en af Danmarks mest anvendte kirkekunstnere. Syv kirker er det foreløbig blevet til, og to nye kirkeudsmykninger er undervejs.

Hun er også involveret i bogprojekter og har senest illustreret en kommende dansk oversættelse af den japanske digter, Shuntaro Tanikawa. Hans digte har inspireret hende til en ny udtryksmåde i et nærmest kaligrafisk maleri. I påsken deltager hun i en lille eksperimenterende udstilling på Galleri Alstrup ved Louns Bredning. For der er sideveje, som skal afsøges, og som er med til at give inspiration til kirkekunsten. Eksperimenter med nye udtryksformer, som giver ny kunstnerisk energi.

Energien er altafgørende, fastslår Anita Houvenaeghel, for energi giver intensitet og liv. Den intensitet, der skaber lyset i farverne.

Med sine udsmykninger har hun bragt lyset ind i brune og mørke kirker, som man foretrak dem i 1950erne.

Farverne valgtes efter tidens tankegang, og den tids moral satte sig igennem i farvevalget. Det måtte endelig ikke være for muntert i kirken, og man skulle helst sætte sig på den nederste plads og så helst ikke sige et ord. I dag, derimod, er livet og lyset kommet ind i kirken. Tidens kirkeudsmykninger er båret af kirkens overordnede budskab om kærlighed, liv og lys. Det er også, hvad jeg prøver at få ind i kirkerummet i mine udsmykninger.

Som kirkekunstner arbejder hun i dialog med sin egen tro. Om man kan være kirkekunstner uden selv at have et forhold til kristendommen, men blot med en ren professionel kunstnerisk holdning til tingene, ved hun ikke. For hende er troen en levende del af livet og kunsten. Den har hun bogstavelig talt arbejdet sig frem til gennem sine billeder. Efter en personlig krise begyndte hun at male en serie med rummet som motiv. Mørke og triste, men lidt efter lidt brød lyset frem.

Sådan som det også gør denne formiddag i den lille Hjorthede Kirke ved Viborg, som blev genindviet i adventstiden med Anita Houvenaeghels nye udsmykning. Det er en romansk kirke fra 1200-tallet, som nu har fået et lyseblåt loft, stenfarvede kirkebænke, skabelseslys i felterne på prædikestolen og et nyt billede i barokaltertavlen, som oprindelig er fra Ulstrup Slot, og hvis træfigurer fik taget lidt af benene, for at man kunne få plads til det hele, da altertavlen i sin tid blev flyttet til kirken.

Egentlig er der to nye alterbilleder. Som i et par andre af de kirker, Anita Houvenaeghel har udsmykket, kan alterbilledet udskiftes. I Hjorthede Kirke med et krybbebillede i varme jordfarver til advents- og juletid, malet med barnets blik, som Anita Houvenaeghel forklarer, og derfor mere naturalistisk end hendes billeder normalt. Korsfæstelsesbilledet, som er oppe resten af året, er mere antydende og lægger op til, at beskuerens egne følelser og tanker digter med. Korset står centralt i billedet som et kalligrafisk tegn til verden, midt i lyset, som synes at skubbe mørket ud mod billedets kanter. Langfredags sorg og smerte og samtidig påskemorgens håb og glæde, som en anmelder har udtrykt det.

Anita Houvenaeghel tænker i helheder, når hun udsmykker en kirke. Målet er at skabe harmoni mellem de enkelte elementer, plads til stilheden og roen og eftertænksomheden midt i en flimrende verden. Lokalt har der været lidt diskussion om den lyseblå farve, hun har valgt til Hjorthede Kirkes loft. En mere forsigtig type ville formentlig have valgt grå, men med det lyseblå loft er himlen nu kommet ind i rummet. Naturen er fortsat hendes store inspirationskilde, og nedenunder står så kirkebænkene i den farvenuance, som Anita Houvenaeghel kalder for stenfarve, balancerende varmt mellem gråt og sort.

Houvenaeghels udsmykning og farvesætning af Sørup Kirke på Fyn modtog Svendborg Kommunes Arkitekturpris 2008. I bedømmelsen er der især lagt vægt på den harmoniske og enkle, men samtidig komplette og sikre farveholdning, der ved sine kontraster skaber en afklaret og højtidelig stemning i rummet, skrev dommerkomiteen i sin begrundelse.

I øjeblikket er hun i gang med udsmykning af Langelund Kirke ved Billund, som skal have en tre-fløjet altertavle. Den skal være klar i 2010. Nyeste opgave er Foulum Kirke ved Farsø, en af landets ældste stenkirker. Her er der, som i Hjorthede, en barokaltertavle, som nu får nutidskunst mellem de gamle udskæringer.

steens@kristeligt-dagblad.dk

Hjorthede Kirke har med den nye udsmykning i virkeligheden fået to alterbilleder – af korsfæstelse og julekrybbe – som menighedsrådsformand Elsebeth Mikkelsen (øverst) og Anita Houvenaeghel her er ved at skifte. Det gamle alterbillede var en kopi af et Carl Bloch-maleri. –
Hjorthede Kirke har med den nye udsmykning i virkeligheden fået to alterbilleder – af korsfæstelse og julekrybbe – som menighedsrådsformand Elsebeth Mikkelsen (øverst) og Anita Houvenaeghel her er ved at skifte. Det gamle alterbillede var en kopi af et Carl Bloch-maleri. – Foto: .
I advents- og juletiden udskiftes korsfæstelsesbilledet med dette krybbebillede fra stalden, hvor Jesus blev født. Det er malet i varme farver og mere naturalistisk, end Anita Houvenaeghels normale stil. Malet med "barnets blik". -
I advents- og juletiden udskiftes korsfæstelsesbilledet med dette krybbebillede fra stalden, hvor Jesus blev født. Det er malet i varme farver og mere naturalistisk, end Anita Houvenaeghels normale stil. Malet med "barnets blik". - Foto: Bo Amstrup.