Ekspert: Ramsdals trosbekendelse er dilettantteologi

Jeg vil ikke kalde det høj teologi, men snarere en lidt dilettantisk form for liberalteologi, lyder en af reaktionerne på præst Per Ramsdals egen trosbekendelse

”Per Ramsdal gør et stort nummer ud af, at trosbekendelsen er skrevet for 1800 år siden, og at den derfor ikke er tidssvarende i dag. Han glemmer bare, at Jesu kødelige opstandelse vakte lige så meget forargelse i antikken som i dag," siger Thomas Reinholdt Rasmussen. På billedet ses Per Ramsdal.
”Per Ramsdal gør et stort nummer ud af, at trosbekendelsen er skrevet for 1800 år siden, og at den derfor ikke er tidssvarende i dag. Han glemmer bare, at Jesu kødelige opstandelse vakte lige så meget forargelse i antikken som i dag," siger Thomas Reinholdt Rasmussen. På billedet ses Per Ramsdal.

”Jeg tror på opstandelsen.” Sådan lyderen af sætningerne i den tekst, som sognepræst i Sydhavn Sogn Per Ramsdal har offentliggjort på facebook under overskriften ”En slags bekendelse”.

Per Ramsdals overvejelser, som er publiceret sent onsdag aften, lyder det, at han endnu ikke har været til tjenstlig samtale hos biskop Peter Skov-Jakobsen, som har indkaldt ham, fordi Per Ramsdal har sagt, at han ikke kan ”tro på, at Jesus fysisk stod op af graven. Det bliver for overnaturligt for mig. Men det er en virkelig vigtig fortælling”.

Ligeledes har han forklaret, at han under begravelser, når han har talt om gensyn med den afdøde, er kommet ”lidt med en nødløgn, for det tror jeg ikke selv på”.

Sognepræst i Hjørring og teologisk sekretær for biskoppen i Aalborg Stift Thomas Reinholdt Rasmussen mener, at Per Ramsdals nye bekendelse viser en bevægelse.

”Sådan som Per Ramsdal formulerer sig nu, mener jeg ikke, at det lægger op til en sag ved præsteretten, men sandelig nok til en dybere teologisk samtale. Jeg vil ikke kalde det høj teologi, men snarere en lidt dilettantisk form for liberalteologi. Han bruger for eksempel slet ikke bibeltekster til at belyse sine teologiske holdninger med, men udelukkende egne fornemmelser. Det store problem er, at han viger tilbage for at gøre Gud konkret.”

Også den apostolske trosbekendelse behandles af Per Ramsdal.

”Per Ramsdal gør et stort nummer ud af, at trosbekendelsen er skrevet for 1800 år siden, og at den derfor ikke er tidssvarende i dag. Han glemmer bare, at Jesu kødelige opstandelse vakte lige så meget forargelse i antikken som i dag. Så kristendommen har ikke ændret sig fra dengang og til i dag.

Han anfører, at Jesu liv er reduceret til et komma i trosbekendelsen. Det er jo netop pointen for at gøre opmærksom på, at det er Gud, der handler og gør sig konkret på jorden. Det er det, som kristendom handler om, ikke forskellige moralske anvisninger i løbet af Jesu liv, men Gud, der handler i opstandelsen. Men Per Ramsdal er mere optaget af forskellige moralske anvisninger end Guds historiske handling.”

Thomas Reinholdt Rasmussen er tilsvarende kritisk over for Ramsdals dialogforståelse.

”Endelig siger han, at kun ved dialogen med hinanden holder vi troen i live. Intet kunne være mere forkert i kristen forståelse, idet troen er noget, som skænkes af Gud.”