Prøv avisen

En dag med dødssynder og helteøvelser i kirken

Mens temaet fra filmen "Superman" buldrer ud af en højttaler, øver 9. A fra Elverhøjens Skole sig i at "springe ud i livet" fra et bord i kirkerummet i Lindehøj Kirke uden for København. Øvelsen er del af et projekt om de syv dødssynder, som folkekirkens skoletjeneste i Gladsaxe og Herlev tilbyder lokale skoler. -- Foto: Leif Tuxen.

Hvad har bandeord, piruetter og plasticsværd med kirke og luthersk kristendom at gøre? Kristeligt Dagblad har besøgt folkekirkens skoletjeneste i Gladsaxe og Herlev, som giver sit bud på en kristendomsundervisning anno 2010

Blodet skyder op i de morgentrætte, hvide ansigter, da en mørklødet mand med hættetrøje, kæde om halsen og kasketten på skrå byder 9. A fra Elverhøjens Skole i Herlev velkommen til Lindehøj Kirke. For egentlig byder han dem slet ikke velkommen. Snarere tværtimod.

"Fuck jer!" råber han til eleverne med en accent hentet direkte fra Københavns nordvestkvarter, mens han puster brystkassen op, sparker til stolene og stikker langemanden i vejret.

Han opfordrer de 16 måbende teenagere til at give ham igen af samme grimme skuffe. Drengene vrider sig af grin og forlegenhed på stolene. Nogle er helt med på tonen og råber "fuck dig!" tilbage, mens flertallet af piger fnisende holder sig for munden.

"Fuck jer! Er det sådan, man skal opføre sig?" råber han.

"Neeej, det er for meget attitude. Det er en grim måde, du snakker på," råber en af pigerne.

"Hvordan skal man så være?" spørger han.

"Man skal være sød," råber pigerne i munden på hinanden.

I mellemtiden smider han først kasketten, så hætteblusen og til sidst attituden. Tilbage står Karim Maktabi i hvid bluse og hvide bukser. Han er skuespiller, stuntman og kropsterapeut.

"Hvorfor gav I mig fuckfingre?" spørger han roligt, mens han fastholder elevernes blikke.

"Jamen du sagde, vi skulle gøre det," svarer de tilbage.

"Og hvis jeg sagde ?slå ham der hårdt i hovedet?, ville I så også gøre det?" spørger Karim Maktabi og giver en af drengene et fiktivt slag i hovedet, så eleverne griner forskrækket og råber:

"Neeej!"

Eleverne fra Elverhøjens Skole deltager ligesom ni andre skoleklasser i et projekt om de syv dødssynder arrangeret af Folkekirkens Skoletjeneste i Herlev og Gladsaxe. Projektet skal få eleverne til at diskutere de dyder og laster, som hersker i et samfund anno 2010. Og så skal de diskutere, hvorfor nogle laster er blevet en dyd. Hvorfor for eksempel hovmod, vrede og begær er blevet cool. I film, computerspil og i de musikvideoer, de unge ser på tv. Derfor den barske indledning.

Skoletjenesten i Herlev og Gladsaxe er langtfra den eneste af sin slags i landet. Mens konfirmandundervisningen flere steder i landet er under pres fra skoler og lokalpolitikere, der vil fjerne den fra morgentimerne, vokser antallet af folkekirkens skoletjenester, og i dag kan skoler 26 steder i landet få kirkens hjælp til undervisningen.

Det afgørende er, at undervisningen er funderet i elevernes egen hverdag og taler deres sprog, forklarer projektmedarbejder Louise Nabe. I dag skal eleverne derfor lære både at reflektere over godt og ondt, finde indre ro og lære at kommunikere med kroppen. For dyder og laster, god og dårlig opførsel sidder både i krop og sjæl, lyder det.

"Hvad betyder den her dødssynd?" siger han og holder et skilt i vejret med ordet "dovenskab".

"At man ikke gider lave noget," svarer flere i munde på hinanden.

"Og det er en kæmpe synd, hvis man ikke vil bruge sit talent, er I ikke enige?" spørger han og får et bekræftende svar tilbage.

"Hvad er fråseri?" spørger han, og en af drengene svarer, at "det er, når man spiser en halv burger og smider resten ud."

"Og hvad betyder begær?" Eftertænksom stilhed.

"At man er ligeglad med andre, bare man selv bliver tilfredsstillet," siger en af pigerne.

Dødssynderne skal man altså holde sig fra, men man kan også opføre sig så ordenligt, at det heller ikke er godt, forklarer Karim Maktabi. Man kan for eksempel være så lidt hovmodig, at man bliver selvudslettende, og det er lige så skidt, fortæller han og vender sig til en genert dreng, som ikke har åbnet munden hele formiddagen.

"I skal hele tiden finde den gyldne mellemvej. Vi har nemlig brug for helte i samfundet, som har fundet balancen, og heltene det er jer," siger han.

Den gyldne mellemvej finder eleverne i Lindehøj Kirkes moderne lyse kirkerum. Dødssynder som hovmod og dovenskab sidder som bekendt både i krop og sjæl, og derfor skal eleverne lære at bruge kroppen i kirkerummet.

Mens musikken fra filmen "Superman" buldrer ud af en ghettoblaster, stiller eleverne sig op på en række, springer med samlede ben op på et bord og ned på en madras og dukker sig, idet Karim Maktabi svinger et plasticsværd hen over hovedet på dem. Der bliver tøvet, grinet og hvinet, mens sværdet fyger hen over eleverne, men alle gennemfører helteøvelsen.

Derefter skal eleverne op på et ben, løfte armene over hovedet og snurre rundt om sig selv. Piruetten får et par ranglede drenge til at skvatte om på kirkegulvet. De fleste holder balancen efter et par forsøg.

"Slap af i brystkassen! Du spænder dig op. Det kaldes hovmod," siger han til en af de største drenge, som griner, da Karim Maktabi banker ham på brystet.

Som en sidste finale skal eleverne gå med en tallerken på fingerspidsen på "dydens smalle sti" gennem kirkens midtergang, hvor skilte med ord som "medfølelse", "ydmyghed" og "mådehold" ligger spredt på gulvet. Tallerkener ryger på gulvet, og flere elever må begynde forfra, men alle gennemfører.

"I har nu bevist, at I kan en hel masse. I er nogle helte. Så I skal aldrig sige, ?det kan vi ikke?," roser Karim Maktabi og trykker alle eleverne i hånden, inden de forlader kirken.

Det er første gang, Jens Sedholm Pedersen på 14 år er blevet grebet af kristendomsundervisning, fortæller han.

"Det fedeste var at skulle hoppe inde i kirken. Det plejer ellers at være kedeligt i kirken, men det var sejt," siger han.

Amina Khan på 15 år er muslim og overvejede derfor at blive væk fra undervisningen. Hun er glad for, at hun kom.

"Jeg havde regnet med, at vi bare skulle høre om dødssynderne, og at jeg ikke kunne bruge det til noget. Men det var virkelig spændende. Og det er dejligt, at jeg kan være her med min egen religion," siger hun.

Den 15-årige Alberte Mira mener, at hun og klassekammeraterne gjorde noget sammen, de aldrig før har turdet.

"Det gav en god effekt at lave øvelserne i kirken, fordi kirken er et sted med ro. Det var interessant at lære at finde ro i sig selv. Måske tør man gøre flere ting, når det sker inde i kirken," siger hun.

Eleverne er enige om, at det med dødssynderne har sat nogle tanker i gang.

"Det er lidt skræmmende, at dødssynder bare er en del af dagligdagen. Man bliver nødt til at finde en balance, hvor man også tænker på andre end sig selv," siger Alberte Mira.

Jens Sedholm Pedersen er enig:

"Jeg kom til at tænke på, at man selv begår dødssynderne. Det virker så normalt med misundelse og vrede, at man ikke tænker over det," siger han.

Og forlader Lindehøj Kirke sammen med resten af 9. A. Lidt klogere på dødssynder, dyder og laster. Og måske lidt klogere på sig selv.

johansen@k.dk