En fælles mission

UNDER SAMME TAG: Fire missionsselskaber sætter pris på deres tætte samarbejde i Ydre Missions Hus i Christiansfeld

I 30 år har en af de væsentligste adresser i dansk ydre mission været Nørregade 14 i Christiansfeld. Her har fire folkekirkelige missionsselskaber valgt at lægge deres hovedkontorer for at rationalisere administrationen og have hjælpsomme kolleger lige ved hånden.

Og selskaberne er tæt på hinanden her i Brødremenighedens næsten 230 år gamle Søstrehuset ved det gamle torv i den traditionsrige sønderjyske by. Dør ved dør på tre lange gange er der kontorer til de 30 ansatte i Sudanmissionen, Dansk Ethioper Mission, Brødremenighedens Danske Mission og Den Danske Israelsmission.

Søstrehuset var oprindelig bolig for op til 400 ugifte piger fra Brødremenigheden. De boede og arbejdede i huset, som senere var alderdomshjem for Christiansfeld Kommune. Siden 1973 har missionsselskaberne altså holdt til her.

- Det var et kæmpeskridt for selskaberne dengang for 30 år siden, hvor de faktisk på samme tid var begyndt at se sig om efter andre lokaler til deres administration, fortæller Den Danske Israelsmissions generalsekretær, Heinrich Pedersen.

Han er for tiden formand for Ydre Missions Hus' husudvalg. Posten går på skift mellem ledende medarbejdere fra de fire selskaber i huset.

Efter at være flyttet sammen i Christiansfeld begyndte selskaberne med fælles telefonpasning, kaffebrygning og trykning af forskelligt materiale. Ret hurtigt blev det også til et samarbejde omkring udstillinger på skoler og andre steder.

Den 1. januar i år foretog selskaberne en af de største omlægninger nogensinde i administrationen blandt danske missionsselskaber, idet de oprettede et fælles økonomikontor, hvor syv ansatte nu tager sig af alle opgaver omkring løn, registrering af gaver, bogholderi, forsikringer, budgetlægning og så videre for de fire missionsselskaber og to ungdomsafdelinger.

- Vi har ikke taget dette initiativ for at spare penge. Rationaliseringsgevinsten kommer først på lang sigt, og vores hensigt har da også været at lave en bedre arbejdsplads for medarbejderne i adminstrationen og at gøre selskaberne mindre sårbare, når medarbejdere finder andet arbejde.

- Der skal jo holdes styr på ATP, AUD, PBS og jeg skal komme efter dig. Hver gang der kom noget nyt, skulle alle fire selskaber have en medarbejder til at sætte sig ind i ændringerne. Nu har vi ét kontor til at tage sig af den slags for os alle, siger Heinrich Pedersen.

Den 53-årige civilingeniør Jens Christian Olesen er ansat som leder af det nye fælleskontor. Han har tidligere været missionær i Nepal og Filippinerne, og nu er han i fuld gang med at samkøre fire forskellige administrationssystemer.

- Der er mange faktuelle forskelle fra selskab til selskab, og nu handler det om at finde fællesnævnere for, hvordan arbejdet skal gøres. Der er en holdning i huset om, at dette her vil man, og det har skabt en fantastisk nem situation for mig, siger Jens Christian Olesen.

Heinrich Pedersen understreger, at selv om selskaberne nu har foretaget en sammenlægning af størstedelen af deres adminstration, er de ikke på vej ud i en fusion.

- Det er utroligt vigtigt for alle her at bevare det enkelte selskabs identitet. Men vi ønsker at samarbejde på alle de områder, hvor det ikke ødelægger identiteten.

- Man kan sige, at vi ønsker maksimalt samarbejde indadtil og maksi- mal selvstændig identitet udadtil. På den måde kan vores venner fortsat mærke, at der er noget, som hedder for eksempel Den Danske Israelsmission og Sudanmissionen, men samtidig kan de være sikre på, at flest mulige penge når ud til missionsområderne, siger han.

Kristeligt Dagblad har taget en tur rundt på gangene i Ydre Missions Hus, og samtaler med samtlige generalsekretærer viser, at de er yderst tilfredse med samarbejdet i huset, men at de bestemt ikke er interesseret i en sammenlægning af de fire selskaber.

Generalsekretær Filip Christensen fra Dansk Ethioper Mission er glad for det nye fælleskontor for administration.

- Nu har vi taget dette skridt, og så må vi løbende overveje, om der skal tages flere skridt. Selv er vi tilfredse med situationen, som den er nu. Vi ønsker ikke en fusion, og vi er heller ikke med på et samarbejde om information. Der har været planer om et fælles blad, men det er uinteressant for os, siger han.

- Samarbejdet her i huset giver os et kollegialt fællesskab, som rækker videre end de seks personer, vi selv er. Når vi for eksempel samles over kaffen, har vi mulighed for at få gode råd fra andre, når det brænder på, siger Filip Christensen.

Sudanmissionen er det største selskab i Ydre Missions Hus med otte ansatte.

Generalsekretær Jens Møller Pedersen peger på de daglige morgenandagter for alle i huset som en vigtig del af fællesskabet i Ydre Missions Hus, og han tilføjer om det fælles kontor for adminstration:

- For os har fælleskontoret betydet, at vi har fået slanket vores organisation, så vi bedre kan koncentrere os om det, der er vores egentlige opgave.

Møller Pedersen er den generalsekretær, som går længt i formuleringen af mere samarbejde.

- Næste skridt kunne være, at vi gik sammen om udgivelse af fælles blad, fundraising og telemarketing. Jeg synes, vi skal gå så langt som overhovedet muligt med respekt for det enkelte selskabs integritet. I forhold til udenlandske missionsselskaber fylder vi ingenting, og vi kan ikke ret meget alene. Hvis ydre mission skal overleve, skal vi til at samarbejde meget mere, siger han.

En fusion bliver ikke med Brødremenighedens Danske Mission som deltager. Generalsekretær Jørgen Bøytler siger:

- Vi er optaget af et arbejdsfællesskab med størst mulige rationaliseringsgevinster, men vi har ingen planer om fusion med andre. Missionsarbejde handler meget om personrelationer, og de lever bedst videre, når selskaberne beholder deres selvstændige profil, siger han.

- Det har været helt oplagt at lave en fælles administrationsafdeling her i huset. Det fungerer fagligt godt, og for os betyder det en besparelse på næsten en årsløn. Desuden er der mange fordele ved at være tæt på hinanden. Når for eksempel ét selskab på grund af politisk uro ikke kan sende volontører afsted, kan de rejse ud for et andet af selskaberne, siger Jørgen Bøytler.

Det mindste selskab i Ydre Missions Hus er Den Danske Israelsmission, hvis eneste fuldtidsansatte er generalsekretær Heinrich Pedersen.

- Det er utroligt for os som et lille selskab at have et kollegialt fællesskab og at være i et hus, hvor masser af praktiske ting kan falde på plads, siger han og afviser som de øvrige generalsekretærer en fusion:

- Så længe selskaberne kan beholde deres selvstændighed, er vi med på alt inden for samarbejde. Med det tætte samarbejde her i huset får vi alle fordelene, som en fusion kunne have givet, men vi undgår at miste vores selvstændighed og identitet.

kiil@kristeligt-dagblad.dk