Jacob Birkler: Etik er i høj grad besindelsens kunst

Spørgsmål om etik og tro er udfordrende. Men man bør bruge tid på at forstå de nagende dilemmaer, selvom det er som at have en sten i skoen, mener bogaktuelle Jacob Birkler

Det kan blive nemmere at navigere i de etiske dilemmaer ved at bruge tid på dem, mener Jacob Birkler. –Foto: Jacob Schultz/Ritzau Scanpix.
Det kan blive nemmere at navigere i de etiske dilemmaer ved at bruge tid på dem, mener Jacob Birkler. –Foto: Jacob Schultz/Ritzau Scanpix.

Jacob Birkler er stødt på etiske dilemmaer både i sit arbejde i sundhedsvæsenet og som formand for Det Etiske Råd. Og mange af dem har handlet om tro:

“Det har været spørgsmål om blodtransfusion, omskæring eller tørklædeforbud. Det er religiøse praksisser, der virkelig udfordrer os personligt, men som også sætter fut i den offentlige debat. Det skal vi dog ikke se som et problem, men som en mulighed for at trykprøve vores værdier og blive mere reflekterede om dem,” siger Jacob Birkler.

Hans seneste bog, “Når tro kommer på tværs”, er en slags guide til, hvordan man kan forholde sig til de mange etiske dilemmaer, der er forbundet til religion og religiøs praksis, når det gælder seksualitet, sundhedsvæsenet, familie og det sociale.

“Spørgsmål om etik og tro kan være særligt udfordrende. Det er, fordi mange af os er fanget mellem at stå stærkt på religionsfrihed og så mærke, at vores værdier bliver udfordret, når vi står over for visse typer religiøs praksis. Så hvor går grænsen? Det er det spørgsmål, som bogen kan give et grundlag til at navigere i,” siger Jacob Birkler.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han forklarer, at det kan blive nemmere at navigere i de etiske dilemmaer ved at bruge tid på dem.

“Det at arbejde med dilemmaer er lidt som at gå med en sten i skoen. Det nager, og man har lyst til at pille stenen ud med det samme. Men i etiske dilemmaer er det vigtigt at bruge tid på at mærke efter og forstå, hvorfor det nager,” siger Jacob Birkler.

I sin tid i sundhedsvæsenet har Jacob Birkler dog selv stået i situationer, der krævede akutte etiske overvejelser.

“På fødegangen stod jeg pludselig over for en 15-årig fødende. Jordemødrene vidste, at pigen risikerede at miste en masse blod, men på en seddel i vandrejournalen, stod der, at hun af religiøse årsager ikke ønskede at modtage blod. Forældrene var til stede, og de virkede meget dominerende. Så spørgsmålene myldrede i hovedet på jordemoderen og mig: Hvor habil var hun til selv at vælge? I hvilket omfang burde vi tage hensyn til pigens forældre? Her var der ikke tid til at gøre sig mange etiske overvejelser, til gengæld kunne jordemoderen afstemme værdierne i mødet med pigen og forældrene,” siger Jacob Birkler.

Han understreger, at det vigtigste ikke er at være afklaret, men at have forståelse for de forskellige værdier, der er på spil, og hensyn, der skal tages:

“Arbejdet med etik handler ikke alene om at stå fast på sine værdier eller at pådutte andre dem, men at kunne reflektere over dem. Den værste etiske forseelse er at forse sig i troen på det bedste for andre.”