Europas kirker i Nordens pilgrimsby

Kirkernes Europæiske Konferences indledtes i går med åbningsgudstjeneste

Indtil i går havde det årlige Trondheim-marked totalt fyldt det gamle centrum i den kirkehistoriske norske by, men nu er der kommet alvorlig konkurrence i form af henved 1000 europæiske kirkeledere, delegerede og gæster til generalforsamling i den mellemkirkelige organisation Kirkernes Europæiske Konference.

Torsdag morgen strømmede der folk fra byens hoteller og op ad vejene under de lavthængende skyer til Nidarosdomen, katedralen som var centrum for hele Nordsøens ærkesæde frem til Reformationen. Både kirkeligt og kulturelt valfartede man dengang til Trondheim, og i disse dage er byen igen centrum for Europas kirkeliv.

Kongelig deltagelse

Kirkekonferencens generalforsamling, som varer frem til onsdag 2. juli, blev indledt med en gudstjeneste i den dunkle Nidarosdomen med henved 2000 deltagere, heriblandt kong Harald, statsminister Kjell Magne Bondevik og den økumeniske patriark i Konstantinopel, Bartolomeus, der er en samlende figur for de fleste øvrige ortodokse overhoveder i verden.

På grund af sikkerhedsforholdene omkring kongens besøg skulle de sidste deltagere være på plads på slaget otte, ellers blev de ikke lukket ind. Kong Harald ankom lige efter statsministeren klokken 8.27 under fuldstændig tyst ærbødighed fra gudstjenestens deltagere. Præcis klokken 8.30 gik gudstjenesten i gang og varede de næste halvanden time med salmen »Lover den Herre«, tre musikstykker af organist i Grenå, Peter Arendt, samt adskillige korsatser sunget af katedralens to kor og ledsaget på skift af kirkens to orgler.

Den katolske kirke er ikke medlem af Kirkernes Europæiske Konference, men deltog med Aldo Giordano, der er formand for de europæiske, katolske biskopper. Alt var således på plads til kirkernes fælles fejring, men Bartolomeus gjorde ikke noget i sin prædiken for at nedtone forskellene, tværtimod sagde han:

- Vor enhed er ægte, men den er stadig ufuldkommen. På trods af alle de fremskridt, der er sket for at gøre kirkernes enhed synlig, er vi i den ortodokse kirke stadig overbevist om, at tiden ikke er inde til at dele Hans sakramentale legeme og blod ved Herrens nadverbord. Der er fremdeles alvorlige læremæssige spørgsmål, som vi som kirker er uenige om. Derfor, i henhold til ortodoks forståelse af nadveren, vil de være urealistisk, ja usandt, for os at have nadverfællesskab med andre, sagde Bartolomeus, som opfordrede alle parter til at respektere hinandens synspunkter i nadverspørgsmålet og ikke anklage hinanden for at mangle åbenhed og kærlighed.

Det var som om, det blev lidt ekstra koldt i den store katedral, men patriarken ramte lige ned i de store forskelle i synet på, hvad kirke er, og hvordan kirkerne alligevel kan være i den samme organisation. To ortodokse kirker har allerede meldt sig ud. Det skal det mellemkirkelige møde i de kommende dage henover de mange ord og gode viljer så konkret forsøge at holde sammen på.

vincents@kristeligt-dagblad.dk