Prøv avisen

Festival skal fortælle livshistorier

Sidste års festival var velbesøgt, og arrangementerne, her en stenalderby på Vesterbro, havde hver 50-100 deltagere. I år henvender festivalen sig til et bredt publikum, og arrangementerne strækker sig fra et erindringsværksted for ældre til et fremtidsværksted, der fokuserer på den yngre generation og den verden, der ligger foran dem. Foto: Pressefoto.

Kulturfestival skal trække de ufortalte beretninger fra danskere og udlændinge frem i offentligheden. Den skal samtidig gøre kirken relevant for nye målgrupper på Vesterbro

Apostelkirken i København er for fjerde år i træk gået sammen med teatermand Michael Svennevig om at stable en kulturfestival på benene på Vesterbro og Christianshavn. Temaet for årets festival er livshistorier, og formålet er at bringe en række historier frem i lyset, som ellers ikke ville blive fortalt offentligt.

Festivalen, som lyder navnet Menneskefestival om drømme og visioner, byder i løbet af tre dage i midten af august på fortælleraftener med forfattere, krigsbørn, skuespillere, digtere og mange andre. Og på fotoudstillinger, teaterforestillinger, litterær havefest og til sidst en festivalgudstjeneste.

LÆS OGSÅ: Kirker rykker ud af kirkebygningerne

Gudstjenesten handler om trosvidnesbyrd i tråd med resten af festivalens personlige beretninger. Uden at det bliver på den vækkelsesagtige måde. Det bliver beretninger og tros-erfaringer fra vor by i dag, siger Niels Nymann Eriksen, indvandrerpræst i Apostelkirken og medarrangør.

Han fortæller, at festivalen skal få både nydanskere og det unge Vesterbro i tale.

Kirken på Vesterbro har en udfordring med at nå de unge. Vi døber dem og vier dem af og til, men at finde berøringspunkter med yngre vesterbrofamilier har vist sig at være en udfordring. En festival som denne skaber et anderledes rum omkring kirken, som det ikke er så svært at blive inkluderet i, siger Niels Nymann Eriksen.

Idémanden bag festivalen er forfatter og dramatiker Michael Svennevig, og festivalen er arrangeret i samarbejde med blandt andre Vesterbro Naturværksted og tre forfatterforeninger. Niels Nymann Eriksen ser en afgørende styrke for kirken i at arbejde sammen med parter uden for kirkelivet.

Min erfaring er, at når vi som kirke forsøger at tage os sammen og nå ud til folk, så lykkes det sjældent. Hvis vi derimod har nogle folk med i processen, som ikke nødvendigvis har en kirkelig baggrund, men som synes, det er sjovt at lave nogle projekter med os, så får vi også mange flere folk med i arrangementerne, siger han.

Og der rammer festivalen ifølge kommunikationskonsulent og brandingekspert Jørgen Michael Rasmussen plet. Han har holdt foredrag om folkekirkens kommunikationsudfordringer og skrevet artikler om folkekirkens brandingkrise.

Det gode ved sådan en festival er, at kirken kommer ud af kirkebygningerne. Det er vigtigt for at komme i kontakt med nye målgrupper. Mennesker, der måske også har svært ved at komme i kirken. Ved at lave en festival i byrummet viser man som kirke, at man er en del af samfundet, siger Jørgen Michael Rasmussen.

Det styrker kirkens brand og viser, at kirken ikke behøver at være bange for at samarbejde med andre, siger han.

Festivalen opererer ligesom de foregående år ikke med et budget. Det er et princip, at ingen bliver betalt for at medvirke, og at det ikke koster noget at deltage.

Menighedsrådet har ikke set én regning i forbindelse med afholdelsen af festivalerne. Vi har dog tilladt os at låne kirkens kopimaskine, siger Apostelkirkens Niels Nymann Eriksen.

mcghie@k.dk