Folkekirken opruster indsats over for yngre elever

Folkekirkens tilbud om minikonfirmand-undervisning er vokset markant de seneste år, viser undersøgelse. En stor hjælp til skolerne, mener undervisningsminister Bertel Haarder (V)

3. klasse fra Absalon Skole i Roskilde samles til fadervor, salmesang og tidsrejser, når kirkens præst hver uge inviterer til minikonfirmandundervisning i Roskilde Domkirke. --
3. klasse fra Absalon Skole i Roskilde samles til fadervor, salmesang og tidsrejser, når kirkens præst hver uge inviterer til minikonfirmandundervisning i Roskilde Domkirke. --. Foto: Malene Korsgaard Lauritsen.

Når skolen er for dårlig til at varetage kristendomsundervisning, er det godt, at folkekirken i stigende grad kan træde til.

Sådan lyder undervisningsminister Bertel Haarders (V) vurdering på baggrund af en ny undersøgelse, der viser, at mere end 75 procent af landets præster i dag kan tilbyde minikonfirmand- undervisning for elever i 3. og 4. klasse. I flere stifter er kirkens oplæring i fadervor og bibelhistorier for de yngre elever vokset eksplosivt de seneste år.

Læs også:Til rundtosset bibeltime i en snurrende tidsmaskine

– Jeg synes, skolen skal være taknemlig for denne håndsrækning. Det er en stor hjælp for skolens undervisning, at eleverne ikke er forudsætningsløse i forhold til kristendomsundervisning, og det kan kun stimulere de øvrige elever, når lærerne møder nogle elever, der allerede på forhånd ved lidt, siger Bertel Haarder og tilføjer:

– Kristendomsundervisningen har på mange punkter været mangelfuld, blandt andet fordi der ikke har været linjefagsuddannede lærere til at undervise, og man derfor har givet faget til for eksempel dansklærere. Her kan denne form for oplæring være til stor gavn for skolen.

Biskop i Ribe Stift og medansvarlig for undersøgelsen, Elisabeth Dons Christensen, er overrasket over, at kirkerne på frivillig basis sørger for den oplæring i kristendom, som folkeskolen frem til lovændringer i 1975 var ansvarlig for.

– Det vidner om en folkekirke, der tager sine medlemmer alvorligt og afsætter tid og støtte til forældrene til at varetage den dåbsoplæring, som skolerne tidligere påtog sig. Og vi oplever i sognene, at børn og forældre er meget glade for oplæringen, siger hun.

Rapporten viser, at de resterende præster, der ikke tilbyder minikonfirmandundervisning, har gode grunde til deres fravalg:

– Flere steder i København og i landområder, hvor skoler er nedlagt, vælger man i stedet at samle de få børn, der måtte være tilbage, i et nabosogn med flere børn, siger teologilektor og medforfatter til rapporten Leise Christensen.

Formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, er dog ikke enig i, at skolerne har glæde af kirkens tilbud.

– Minikonfirmandforberedelsen er et oplæg til konfirmationen og har dermed et forkyndende præg. Det er helt afgørende, at kristendomsundervisningen ikke er forkyndende, og derfor kan minikonfirmandforberedelse ikke betragtes som en håndsrækning til skolerne, siger han.

Ifølge ph.d. og leder af Center for Ungdomsstudier og Religionspædagogik, Søren Øster- gaard, skal kirken være meget opmærksom på ikke at skræmme de yngre elever væk med hurtige tilbud:

– Elever i 3. klasse er knivskarpe forbrugere, som vælger fra, hvis kvaliteten ikke er god. Er deres første møde med kirken ikke i top, risikerer man at vaccinere dem fra at komme igen. Kirken skal derfor virkelig overveje, om kvaliteten ved minikonfirmandundervisning er helt i top.

johansen@kristeligt-dagblad.dk