Folkekirkens Nødhjælps sociale supermarked er åbnet

Idéen bag Wefood er at mindske madspild ved at overtage varer, der ikke kan sælges i almindelige supermarkeder og sælge dem 30-50 procent billigere i butikken i København

På åbningsdagen for WeFood var mange nysgerrige københavnere mødt op. Nogle af interesse for madspild og andre måske nærmere for at få et glimt af prinsesse Marie.
På åbningsdagen for WeFood var mange nysgerrige københavnere mødt op. Nogle af interesse for madspild og andre måske nærmere for at få et glimt af prinsesse Marie. . Foto: Liselotte Sabroe.

Dåsen med majs har fået et slag i siden og buler nu indad. Den er ikke helt så pæn, som den var før bulen, men indholdet fejler ikke noget. Derfor står den på hylden i Folkekirkens Nødhjælps nye sociale supermarked med navnet Wefood, der blev åbnet på Amager i København i går.

”Hvert år smides mere end 700.000 tons mad ud i Danmark, og samtidig er der folk i verden, der sulter,” lød det fra Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen i sin velkomsttale.

Idéen bag Wefood er at mindske madspild ved at overtage varer, der ikke kan sælges i almindelige supermarkeder og sælge dem 30-50 procent billigere i butikken på Amagerbrogade.

Overskuddet fra Wefoods salg går til Folkekirkens Nødhjælps arbejde med at bekæmpe sult i verdens fattigste lande, og på den måde minder konceptet meget om det, der kendes fra organisationens genbrugsbutikker.

Nu er det ikke brugt tøj, der sælges, men blandt andet brød, frugt og mejeriprodukter, hvor emballagen er beskadiget, eller mindst holdbar til-datoen er overskredet. Supermarkedet Wefood drives af frivillige i alle aldre, ligesom Folkekirkens Nødhjælps 125 genbrugsbutikker landet over.

På åbningsdagen var mange nysgerrige københavnere mødt op.

Nogle af interesse for madspild og andre måske nærmere for at få et glimt af prinsesse Marie.

Prinsessen er protektor for Folkekirkens Nødhjælp og havde æren af at erklære Wefood for åben.