Søndagens tekst: Fra mørket ud i lyset

Mennesker oplever en enorm frihed, når de bliver kristne, siger Tinne Hornstrup

”Det er stærkt se, hvordan Guds ånd virker selv de steder i verden, hvor det er forbudt at forkynde kristendommen,” siger Tinne Hornstrup, der er frivillig i Nørrelandskirkens arbejde med asylsøgere og flygtninge. Siden 2014 er omkring 90 asylsøgere og flygtninge blevet døbt i kirken. En af dem har malet et nadverbillede, der viser, hvordan hun oplever, at Jesus har ført hende ud i lyset og sat hende fri. – Foto: Jens Bach.
”Det er stærkt se, hvordan Guds ånd virker selv de steder i verden, hvor det er forbudt at forkynde kristendommen,” siger Tinne Hornstrup, der er frivillig i Nørrelandskirkens arbejde med asylsøgere og flygtninge. Siden 2014 er omkring 90 asylsøgere og flygtninge blevet døbt i kirken. En af dem har malet et nadverbillede, der viser, hvordan hun oplever, at Jesus har ført hende ud i lyset og sat hende fri. – Foto: Jens Bach.

For et par år siden var Tinne Hornstrup sammen med et par kristne asylansøgere fra Iran ude til et møde i en kirke, hvor de to asylansøgere fortalte om baggrunden for, at de var kommet til Danmark. De fortalte om den undertrykkelse, de som konvertitter fra islam havde været udsat for i Iran. En af asylansøgerne indledte sin fortælling med at sige: ”Jeg er meget glad for at være her sammen med jer. Men jeg er også lidt misundelig på jer, fordi I frit kan mødes og tale sammen om jeres tro.”

For Tinne Hornstrup var det en vigtig påmindelse om den frihed, kristne danskere nyder godt af og kan komme til at tage som en selvfølge.

”Det slog mig, at vi har en fantastisk frihed i Danmark. Vi har organisations-, ytrings- og forsamlingsfrihed, og vi har religionsfrihed og kan dyrke vores tro, som vi har lyst til. Vi kan samles i vores kirker og tale frit om vores tro. Selvom vores frihedsrettigheder kan være under pres, er de grundfæstet i vores lovgivning, og vi kan føle os meget sikre og trygge som borgere og som kristne. Men sådan er det langtfra for millioner af mennesker ude i verden, ikke mindst for mange kristne i lande som Iran og Afghanistan. De forstår virkelig, hvilken frihed Jesus taler om i søndagens tekst,” siger Tinne Hornstrup.

I 2013 gik hun på pension og flyttede tilbage til sin fødeby Holstebro, hvor hun blev aktiv i Nørrelandskirkens tværkulturelle arbejde.

Kort efter strømmede asylansøgere til kirken med et ønske om at blive døbt og blive en del af et kristent fællesskab. Nogle var blevet kristne inden deres flugt, andre havde fundet troen, mens de boede på asylcentret. Tinne Hornstrup blev aktiv i arbejdet med de nytilkomne. Sammen med en anden tidligere missionær har hun siden 2014 stået for en bibelstudiegruppe hver onsdag og hjælper også asylansøgere, der får opholdstilladelse, med at få kontakt til en menighed.

”De sætter ikke blot stor pris på de frihedsrettigheder, vi har i Danmark. I kristendommen finder de frihed, selv når deres ydre liv kan virke ufrit, fordi de sidder på et asylcenter uden at kende deres fremtid. En ung mand fik for nylig afslag på asyl, og det var selvfølgelig et stort slag for ham, ikke mindst fordi han risikerer forfølgelse, hvis han bliver sendt tilbage. Men som han sagde: ’Først blev jeg slået ud, men så gik det op for mig, at jeg stadig har Jesus. Han har sat mig fri, og han er med mig, uanset hvad der sker. Den frihed kan ingen tage fra mig,’” siger Tinne Hornstrup.

Den aktive pensionist har mange gange oplevet, at asylansøgere, som har ligget passive og modløse i deres senge på asylcentret, er blevet som forvandlede, når de har fundet den kristne tro.

”Verden åbner sig, når det går op for dem, hvad den kristne tro rummer. De beskriver det som at gå fra mørket til lyset og få et nyt liv,” siger hun.