Fremtidens organister skal begejstres i barndommen

Orgelmusikken skal tiltrække flere unge udøvere. Det prøvede man at gøre i går i Brøndby Strand Kirke ved København, hvor 200 børn var inviteret til orgelkonkurrence og uddeling af priser

"Pasta, piber og pedaler” er en bog fyldt med orgelmusik til børn. Udgivelsen blev fejret og markeret med en konkurrence mellem dens 40 kompositioner i Brøndby Strand Kirke. Arkivfoto.
"Pasta, piber og pedaler” er en bog fyldt med orgelmusik til børn. Udgivelsen blev fejret og markeret med en konkurrence mellem dens 40 kompositioner i Brøndby Strand Kirke. Arkivfoto. Foto: Mikkel Møller Jørgensen/Ritzau Scanpix.

Brøndby Strand Kirke er 200 skolebørn fra 2. til 5. klasse ved at fylde kirken op. Selvom skoleklassernes lærere gør et bravt forsøg på at holde nogenlunde styr på tropperne, er kirkerummets akustik kommet på en prøve. Det virker ikke oplagt, at kirken om få minutter skal danne ramme for en dyst mellem orgelkompositioner, men da første stykke slår tonerne an, er der alligevel nogenlunde ro på tilskuerpladserne.

Skoleeleverne er samlet, fordi der udgives en bog med 40 stykker orgelmusik til børn, hvoraf 23 spilles i dag. De er skrevet som en del af en konkurrence, der er udviklet og afholdt i et samarbejde mellem Orgelklubben, som organist Katrine Immerkjær Kristiansen står bag, og kirke.dk, der er et selvstændigt medie, som eksisterer side om side med papiravisen i mediehuset Kristeligt Dagblad. Der uddeles samtidig tre priser i samme orgelkonkurrence.

"Pasta, piber og pedaler” er en bog fyldt med orgelmusik til børn. Udgivelsen blev fejret og markeret med en konkurrence mellem dens 40 kompositioner i Brøndby Strand Kirke.
"Pasta, piber og pedaler” er en bog fyldt med orgelmusik til børn. Udgivelsen blev fejret og markeret med en konkurrence mellem dens 40 kompositioner i Brøndby Strand Kirke. Foto: Heiner Lützen Ank

”Jeg har selv stået til børne- eller spaghettigudstjenester og tænkt ’Hvad skal jeg dog spille’. Derfor fik jeg idéen til en bog, der indeholder en række kompositioner til tidens børn og unge, men på kirkeorgel,” fortæller Katrine Immerkjær Kristiansen, der er organist i Brøndby Strand Kirke.

Det er i stigende grad blevet normalt, at unge og børn ikke præsenteres for orgelmusik, når de endelig er i kirken, fortæller musikeren. Det er et skrækscenarie, siger hun, og bunder i en uheldig kombination af årsager: Der bliver færre og færre orgelspillende ansøgere på musikkonservatoriet, færre organister, der har orgelet som primært instrument, og en voksende mangel på kvalificerede organister, der kan søge ind i landets kirker.

Katrine Immerkjær Kristiansen mener, at orgelmusikken igen kan komme til at trives, hvis man får skabt en begejstring for instrumentet hos børn og unge. Det kræver, at man bliver bedre til at præsentere børn for instrumentet, og det er netop idéen med arrangementet. Det er også derfor, at Katrine Immerkjær Kristiansen for otte år siden skabte Orgelklubben hvor børn og unge har mulighed for at prøve kræfter med instrumentet.

”Det er jo ikke, fordi de alle bliver organister, men det er også vigtigt med de børn, hvor vi får skabt en forhold og kærlighed til instrumentet. Så føler de sig ikke fremmedgjorte af instrumentet eller kirkerummet, og med større sandsynlighed går de ind og hører en orgelkoncert som voksne,” fortæller Katrine Immerkjær Kristiansen.

Ud over de 200 skoleelever i Brøndby Strand Kirke har et panel af orgelkendere besluttet at give juryens pris til komponist Jette Mogensen.

Bine Bryndorf, der er jurymedlem og slotsorganist i Frederiksborg Slotskirke på Sjælland, er enig i, at fremtidens fødekæde for orgelspillende organister kun kan sikres gennem opsøgende indsats.

”Jeg tror, at den krise, som orgelet oplever, er en del af en større krise, som gælder klassiske instrumenter. De spilles ikke på samme måde længere, og jeg tror, det er fordi, at det er en type af instrumenter, der kræver utroligt mange timer og engagement over mange år,” forklarer Bine Bryndorf, som derfor håber, at det kan hjælpe med en ekstra indsats for at få præsenteret orgelet for de fremtidige generationer.