1500 kommunalt ansatte københavnere tog for nylig på gospelkursus for at styrke fællesskabet. Og de er langt fra enestående.
For der synges gospel på landets arbejdspladser som aldrig før. Det sker som led i teambuilding eller medarbejderudvikling, hvor virksomhedens medarbejdere skal rystes sammen, motiveres og prøve deres grænser af.
Sådan lyder det fra store danske formidlere af gospelmusik som NKMusic og Gospelmusik.dk, der oplever stigende efterspørgsel på sine solister i forbindelse med såkaldte firmaworkshops.
Telefonen ringer langt mere end for et år siden, og der er kommet væsentligt flere konkurrenter på markedet, siger Jakob Gunnertoft fra Gospelmusik.dk om den stigende interesse for den sorte, rytmiske, amerikanske kirkemusik.
Der er flere forklaringer på, at gospel er blevet et populært indslag på landets arbejdspladser. På kort tid får man et vellykket resultat, medarbejderne får fornemmelsen af at være en del af et større fællesskab, og de ser kollegerne i andre roller end til hverdag, mener gospelsanger- og instruktør Christina Boelskifte, der i adskillige år har arrangeret firmaworkshops både i Danmark og i udlandet.
Det er en nem måde, at ryste folk sammen på, for man er nødt til at samarbejde for at få det til at lyde af noget. Til gengæld kan man få noget musikalsk op at stå, som lyder ret godt temmelig hurtigt. Samtidig bryder man hverdagens roller ned. Rengøringskonen kan være rigtig god til at synge, og det er direktøren måske ikke, forklarer Christina Boelskifte.
Men ifølge Helle Hedegaard Hein, forskningsadjunkt ved Copenhagen Business School, er det ofte falsk varebetegnelse at bruge kreative indslag som gospel til medarbejder- og virksomhedsudvikling.
Som regel er det meget, meget svært at overføre det fællesskab, man får fra en sådan kreativ teambuilding til den hverdag og de opgaver, der ligger i virksomheden, advarer Helle Hede-gaard Hein.