En lille pige er lyst op af stearinlys midt i mørket. En blå båd ligger til i en havn med turkis vand, og en kirke lavet i sand står ved vandkanten på stranden. Situationerne kan ses på de 10 billeder, som nåede finalen i Kristeligt Dagblads fotokonkurrence ”Med troen på ferie”, og de kan alle ses i avisen i dag.
Vinderen har læserne nu bestemt. Og med 26 procent af stemmerne blev det et foto af en nonne i Assisi i Italien, som kan ses på forsiden af avisen og er taget af Henrik Sørensen. Sammen med æren vinder han et hotelophold for to personer med middag til en værdi af 2199 kroner.
Men Henrik Sørensens nonne i Assisi er ikke det eneste billede, der er værd at bemærke, siger Kristian Djurhuus, der er redaktionschef på billedbureauet Ritzau Scanpix og uddannet fotograf.
Når han ser ned over de 10 bedste fotos i konkurrencen, bemærker han både det sort-hvide billede af nonnerne, der bevæger sig frem i regnen i Rom, og billedet af Jomfru Maria malet på den grå mur, der adskiller Israel fra flere af de palæstinensiske områder. De sætter nemlig tankerne i gang, og det skal et vellykket billede kunne, forklarer han. Han ser på begge fotos en historie, man fornemmer ligger gemt bag motiverne.
”Der er noget tidløst over billedet af nonnen fra Rom. Ved første øjekast kunne det være 50 år gammelt, og det åbner for en historie og en fortælling om dem på billederne, og det er fascinerende. Billedet af muren mellem Israel og de palæstinensiske områder er ikke æstetisk flot, men ligesom vandkanden i vinderbilledet er ikonmaleriet overraskende her. Det må have været en omstændelig proces at male. Det gør, at der igen er historie i billedet, som får en til at tænke på, hvem der har taget sig tid til male på den her mur,” siger Kristian Djurhuus.
Generelt er de mest vellykkede billeder dem, hvor troen er omdrejningspunktet i billederne og ikke en statist. Kristian Djurhuus nævner billedet med geden foran kirken, der er taget i Island, og den blå båd i Malta, hvor der står ”God save us” på siden, som eksempler. Her er troen mere en statist på et billede af en kirke og en båd. Men samtidig er gode billeder i konkurrencen også dem, hvor det ikke kun er fotografen, der kan genkende troselementerne, mener han.
”Et godt fotografi skal strække sig ud over det, man lige ser, og når det er rigtig godt, så trækker det på referencer til tilskuernes liv. Derfor er det også meget subjektivt, hvad et godt billede er. Et godt billede for mig er ikke nødvendigvis det samme for læseren,” siger Kristian Djurhuus.