Prøv avisen
LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at dele artiklen

Glemt adgangskode? Klik her.

Spørgsmål svar

Formand for religionslærere: Vi skeler ikke til politik ved moskébesøg

Thomas Thomsen er formand for Religionslærer-foreningen for gymnasiet og HF. – Privatfoto.

Folketingspolitikere har beskyldt en skole i Holbæk for at blåstemple præsident Erdogans Tyrkiet ved at besøge en tyrkisk moské. Men man må holde den politiske diskussion ude af religionsfaget, mener formand for gymnasiernes religionslærerforening

Thomas Thomsen, du er formand for Religions- lærerforeningen for Gymnasiet og HF og lærer på Favrskov Gymnasium i Østjylland. Er du enig med flere folketingspolitikere i, at det er problematisk, at en skole i Holbæk har besøgt en tyrkisk moské ejet af det tyrkiske religionsministerium?

"Nej, overhovedet ikke. I vores læreplan står der, at vi i religionsfaget skal på feltarbejde. Og hvis man ikke bor i København eller Aarhus, kan man ikke bare vælge og vrage mellem forskellige moskéer. Mange steder er de tyrkiske moskéer den eneste mulighed for eleverne for at komme ud og observere levet religion. Det ser jeg ikke noget odiøst i. Vi forholder os religionsfagligt, ikke politisk til det."

Laver du undervisningsforløb om den politiske situation i Tyrkiet og præsident Erdogans indflydelse på moskéerne i Vesteuropa, inden du tager dine elever med på besøg i tyrkiske moskéer?

"Nej, for det er ikke mit fokus. Det kunne potentielt indgå, hvis vi havde et forløb om islams forhold til politik. Men der har været et andet fokus i min undervisning forud for de besøg, og der har den politiske debat ikke været så interessant."

Risikerer man ikke at blåstemple præsident Erdogans forsøg på at øve politisk indflydelse på tyrkere i Europa ved at besøge disse moskéer uden at forholde sig kritisk?

"Det er en forkert præmis, for vi forholder os altid kritisk til det, vi laver. Vores fokus er på det religionsfaglige, og her forholder vi os kritisk til religionen, ligesom hvis vi besøger en kirke uden for folkekirken eller en synagoge. Hvis man blåstempler det bare ved at besøge en moské, ville man heller ikke kunne tage på studietur til Tyrkiet. Det ser jeg heller ikke som kontroversielt."

Hvordan kan eleverne være kritiske, hvis de ikke er blevet sat ind i den politiske situation og de europæiske moskéers bånd til den tyrkiske regering?

"Jeg tænker, at det er to forskellige sammenhænge. Sidst jeg besøgte en tyrkisk moské i Aarhus med en klasse, tog vi ud for at undersøge ritualerne i islam, og hvordan moskéen fungerer som bærer af disse ritualer. Det var det, vi forholdt os til. Så tænker jeg, at den politiske debat i højere grad er relevant i samfundsfagsundervisningen for eksempel."

Der har været beretninger om, at præsident Erdogans politiske modstandere bliver overvåget i Danmark. Det rejser vel et problem i forhold til at tage gymnasieelever med derind? For eksempel hvis en elev skulle være kritiker af styret i Tyrkiet?

"Det har ikke lige været et aktuelt problem for mig. Men jeg kan forestille mig, at mine kolleger rundt omkring i landet har fokus på det og vil håndtere det ordentligt, hvis der måtte sidde en elev, som ikke var tryg ved at komme med på besøg."