Hård kritik af it-problemer i Kirkeministeriet

I torsdags satte et nedbrud i Kirkeministeriet en stopper for al e-mailkommunikation mellem cirka 12.000 af folkekirkens centrale aktører og omverdenen. Først i går morges fik de fleste deres adresse tilbage. Det bør ikke tage så lang tid at få tekniske fejl ordnet, siger præsteforening og it-ekspert

Pludselig torsdag eftermiddag holdt Kirkeministeriets e-mailadresser op med at fungere. Nedbruddet varede indtil i går morges.
Pludselig torsdag eftermiddag holdt Kirkeministeriets e-mailadresser op med at fungere. Nedbruddet varede indtil i går morges. Foto: Polfoto.

Pludselig torsdag eftermiddag holdt Kirkeministeriets e-mailadresser op med at fungere. Gennem Kirkeministeriets mailsystem kommunikerer landets præster, menighedsråd og andre ansatte med for eksempel sognebørn. Nedbruddet betød, at 12.000 centrale aktører først var digitalt tilgængelige for befolkningen igen i går morges. Det er urimelig lang tid at vente, lyder kritikken fra Per Bucholdt Andreasen, formand for Den Danske Præsteforening.

”Vi hørte som præster hele tiden, at nu kom det op igen, men så gjorde det det ikke alligevel. Det var ret frustrerende for mange præster ikke at have adgang til deres mail midt i juletravlheden og måske gå glip af anmodninger om sjælesorg fra borgerne eller anden vigtig kommunikation i juleplanlægningen,” siger han og tilføjer:

”Det hele er mere end uheldigt og er noget, der ikke er sket før. Derfor spørger man sig selv, om det kan ske igen. Jeg ser det som et kommunikationssystem, der ikke fungerer, og det er et rimeligt alvorligt problem. Folkekirkens it-afdeling i Kirkeministeriet har mange ressourcer, og derfor må vi hurtigst muligt undersøge, om systemet er godt nok, så det ikke sker igen,” siger Per Bucholdt Andreasen, som under forløbet blev orienteret fra Kirkeministeriet på SMS.

Han støttes af it-professor Kim Normann Andersen på på CBS, Copenhagen Business School. Han understreger, at systemet, som bruges til folkekirkens interne digitale kommunikation og i forhold til borgerne, bare skal fungere.

”At lukke ned for kommunikationen i fire-fem dage er urimeligt længe. Når systemer ikke er større, og der ikke er tale om for eksempel et kompliceret hacker-angreb, bør det kunne bringes til at fungere igen lynhurtigt. Nu må de ansvarlige etablere en analyse i forhold til indsatsen for at rette fejl, hvis det sker igen, men ikke mindst er det interessant at undersøge, hvordan man man minimerer risikoen i det hele taget for, at det sker igen,” siger Kim Normann Andersen.

Ansvarlig for Folkekirkens IT i Kirkeministeriet er kontorchef Torben Stærgaard. Han bekræfter, at selvom man arbejdede hele weekenden, lykkedes det først at få intranettet til at fungere igen i går morges. Og så var der alligevel en del præster og menighedsråd, som kom til at vente endnu længere. Desuden er indholdet i en del mails forsvundet, fordi backup-systemet i Kirkeministeriet, som tager kopier af emails, ikke har fungeret fuldt ud.

”Hvor mange det drejer sig om, er rent gætværk, så det vil jeg ikke begive mig ud i. Det er dog ikke alle brugere, som har mistet indholdet i nogle af deres mails, men det er flere end bare nogle få,” siger Torben Stærgaard.

Han forsikrer, at folkekirkens kontakt til Det Centrale Personregister, cpr, ikke har været ramt af nedbruddet, da det er et helt andet system. Derfor har man også som borger kunnet indgive forskellige informationer gennem borger.dk til cpr. Der kan dog være anmodninger om begravelse eller ligbrænding, som er sendt fra bedemænd, det har været ”nødvendigt at hente frem igen”, siger Torben Stærgaard.

”Nu kontrollerer vi alle mails siden torsdag eftermiddag. Vi kan finde dem alle gennem ledetekst eller afsender og modtager og se, om indholdet er intakt. Ellers retter vi henvendelse til menighedsrådet eller præsten og beder dem om at sende dokumentet eller meddelelsen igen,” siger han.

Tilsyneladende er det en fejlaktiveret brandalarm i it-firmaet Atea i Tåstrup, hvor serveren står, der har ført til nedbruddet, oplyser Torben Stærgaard.