Prøv avisen

Herren forsvandt fra velsignelsen

Foto: Jan Jørgensen

Sognepræst ændrede velsignelsen i Morgenandagten og bør have en påtale, mener kirkeretsekspert

Der er muligvis nogle af Morgenandagtens 37.000 lyttere på DR, som bemærkede en ændring torsdag morgen, da velsignelsen blev lyst i Københavns Domkirke.

For i stedet for Herren velsigne og bevare dig, som den gamle aronitiske velsignelse lyder, sagde præst Lene Sjørup Gud velsigne og bevare dig.

Her er ingen valgfrihed i ritualet, som der for eksempel er i fadervor, hvor man kan sige enten helliget vorde dit navn eller helliget blive dit navn.

Lene Sjørup ønsker ikke at kommentere sagen for nuværende, men fra retsteolog Kristine Garde lyder det, at præsten bør få en påtale.

Gudstjenesten er jo ikke præstens egen. Præsten kan ikke begå selvtægt mod ritualerne og være subjektivt selvrådende i sin embedsudøvelse, siger hun.

Det er ingen hemmelighed, at Lene Sjørup har brugt langt over 20 år af sin teologiske karriere på at forske i feministisk teologi, og erstatningen af Herren med Gud kan have en forbindelse til det.

I torsdags var det heller ikke første gang, hun brugte ordet Gud i stedet for Herren i transmissionen af Morgenandagten fra Vor Frue Kirke.

Københavns Stifts biskop, Peter Skov-Jakobsen, siger, at man selvfølgelig skal holde sig ritualerne efterretteligt.

Problemet er, at når nogle mennesker hører ordet Herren, så ser de et dominerende underordningsforhold i det, men sådan har det aldrig været i kirken, hvor det nok er en underordning, men den er befriende, siger han og tilføjer:

Jeg har stor respekt for Lene Sjørup, fordi hun gennem mange, mange år har forsket i feministisk teologi, hvor mange andre kvindelige teologer har fundet det interessant i en periode, men så har forladt emnet igen, siger biskoppen.

Man kan ikke fravige ordlyden i faste ritualer, der er autoriserede. Ikke med mindre det er aftalt med præstens foresatte. Så hvis biskoppen har sagt, at hun ikke må, så bør han give hende en huskekage, siger Kristine Garde.

Danmark regnes i Norden ikke for et land, der tager sig meget af feministisk teologi. Der er langt mere aktive teologisk feministiske bevægelser i de andre nordiske lande.