Prøv avisen

Homoseksuelle er med i det jødiske fællesskab

Jødedommen forhindrer ikke homoseksuelle i at være med i gudstjenesten, men det er ikke idealet for samvær, skriver overrabiner Bent Lexner i et svar på www.religion.dk. Vi bringer et uddrag af den seneste uges indlæg på hjemmesiden

Også efter jødisk opfattelse er der noget, der hedder synder, og nogle mennesker, der begår disse.

Mange mennesker undskylder synden med tidens tegn, og at mennesket jo ikke er en engel. Derfor er det tit blevet sagt, at fordi man ikke er nogen engel, behøver man jo ikke at være en djævel.

Jødedommen kender ikke til dogmet »arvesynden«, men for jødedommen er synd en realitet, mennesket kan overvinde. Lidt populært er det blevet sagt, at kristendommen lærer, at mennesket begår synd, fordi det er en synder, mens jødedommen siger, at det er en synder, fordi det begår synd.

Det er min oplevelse, at jøder er mindre optaget af det tyngende syndsbegreb, som det vist kendes i kristendommen. Det kunne blandt andet være, fordi jøder ikke tror på helvede, men mener, at vi alle har ret til tilgivelse, hvis vi bare virkelig beder om det og i øvrigt mener det, vi siger.

Hilsen

Bent Lexner

Homoseksualitet i jødedommen

Spørgsmål: Bøsser og lesbiske findes vel i alle kulturer, og jeg vil gerne spørge om, hvordan jødedommen i vore dage stiller sig til homoseksualitet? Eller spurgt på en anden måde: Kan man godt både være jøde og homoseksuel?

Sluttelig, kunne man eventuelt forestille sig to mænd (eller to kvinder) blive viet i synagogen i Krystalgade?

Peter

Overrabbiner Bent Lexner svarer: Der er en del bibelske sætninger, der gør det klart, at seksuelt samvær med eget køn er forkert.

Nogle kommentatorer bemærker, at ofte er den slags love givet i modsætning til de samfund, jøderne levede i. Der er f.eks. noget, der tyder på, at den slags seksuel omgang var almindelig hos egypterne. Ingen tvivl om, at homoseksualitet hører til blandt de 613 bestemmelser, der beskrives i Torah.

Vigtigt er det for mig at understrege, at det gælder for disse bestemmelser som for stort set alle andre bestemmelser, at det menneske, der overtræder en sådan lov, ikke bliver sat uden for fællesskabet.

Det er at ligne med en jøde, der ikke overholder spisereglerne, sabbatreglerne eller reglerne om ægteskab. Altså kan man udmærket være med i gudstjeneste og deltage på lige fod i al religiøs aktivitet - men det er ikke idealet for samvær.

Derfor må jeg nok sige, nej, i Krystalgade kan man ikke forestille sig vielse mellem to af samme køn.

Der findes i dag i Amerika såvel gudstjenester for bøsser som for lesbiske.

Hilsen

Bent Lexner

Er kristendommen polyteistisk? Nej, der er tre dele i treenigheden, der udgør et hele. Stort emne i kirkehistorien, der har fået folk i 300-tallet og videre frem til at rive hovedet af hinanden. Men kort sagt: Gud er tre og én i treheden. And the rest is silence, som der står i Hamlet.

Biblioteket har mange gode indføringer for ikke-teologer, der behandler dette og andre slige enmer. (forkortet af red.)

De bedste hilsner

Flemming Pless