Clairvoyance, telepati med dyr og afdødekontakt: I Vig trives spiritismen

De seneste måneder har reinkarnationssagen om sognepræst Annette Berg sat Vig Sogn i Nordvestsjælland på danmarkskortet. Kristeligt Dagblad har besøgt området, der huser mange spirituelle vejledere og alternative borgere

Der er en bred vifte af tilbud for de spirituelt interesserede i Vig og omegn i det nordvestsjællandske. Birgitte Kristensen tilbyder clairvoyant kontakt til heste. Hos Maia Traytorn kan man både få fjernhealing, gruppehealing og holistisk stemmetræning, og endelig tilbyder sognepræst Annette Berg åndelig vejledning og cirkeldanse eller Sacred dances. To af disse brochurer er fundet i Vig Kirkes våbenhus.
Der er en bred vifte af tilbud for de spirituelt interesserede i Vig og omegn i det nordvestsjællandske. Birgitte Kristensen tilbyder clairvoyant kontakt til heste. Hos Maia Traytorn kan man både få fjernhealing, gruppehealing og holistisk stemmetræning, og endelig tilbyder sognepræst Annette Berg åndelig vejledning og cirkeldanse eller Sacred dances. To af disse brochurer er fundet i Vig Kirkes våbenhus. . Foto: Petra Theibel Jacobsen.

Det er 15 år siden, Birgitte Kristensen første gang oplevede at tale med et dyr. Det var en islandsk hest, som var importeret til Danmark. Den savnede de store vidder i Island, og så savnede den foderet fra hjemlandet, fortalte den ifølge åndelig vejleder Birgitte Kristensen.

Siden da har Birgitte Kristensen haft samtaler med en række dyreracer: Heste, hunde, katte, elefanter og hængebugsvin. Telepati med dyr - og mennesker - er en af den clairvoyante kvinde fra Holbæks specialiteter, men hun praktiserer også afdødekontakt.

Og så er hun en af støtterne til sognepræst Annette Berg fra Vig, der ligger 20 minutters kørsel fra Holbæk. Annette Berg gjorde sig bemærket, da hun tilbage i oktober erklærede, at hun tror på reinkarnation.

Birgitte Kristensen har selv boet i Vig i en årrække. Hun har familie i byen, og Annette Berg stod for begravelsen, da Birgitte Kristensens farfar døde for år tilbage. Hun er med egne ord godt kendt i nordvestsjællandske Vig, der har dannet ramme for en af de større kirkesager i den seneste tid.

Spørger man Birgitte Kristensen, er Annette Berg ”helt fantastisk.”

”Jeg synes, at det er utrolig modigt, at hun vil danne bro ind til den verden, der også er. Den måde, jeg er i verden på. Der er vi så meget mere end det fysiske,” siger hun.

Ifølge Birgitte Kristensen er det ikke tilfældigt, at Annette Berg har praktiseret sin interesse for det spirituelle i netop Vig. Der er nemlig en særligt stor gruppe af borgere i Vig og Odsherred, som sætter pris på de tilbud om cirkeldans, nærværstræning og gestaltterapi, som Annette Berg har sat op.

”Der er en nysgerrighed og en søgen efter det nyreligiøse, så jeg fik hurtigt travlt, da jeg boede der, og Annette Berg er jo så fantastisk sød og tager imod og er lyttende. Hun prøver at imødekomme de behov, der er. Hun står ikke med armene over kors i sin præstekjole og siger, at 'nu gør vi sådan og sådan'. Hun er en nysgerrig sjæl, der forsøger at være i evig udvikling i embedet, og måske er det derfor, konflikten er opstået,” siger Birgitte Kristensen med reference til biskop Peter Fischer-Møllers beslutning fra i efteråret om at suspendere Annette Berg.

Kort efter nytår kom Annette Berg tilbage i embede, men i perioden, hvor hun sad udenfor, kom det også frem, at der lokalt var Vig-borgere, der var utilfredse med Annette Bergs alternative teologi. Kritikken gik blandt andet på den fremmedartede liturgi, som kirkegængere følte sig ekskluderet af, ligesom der blev udtrykt ærgrelse over, at traditionelle aktiviteter i sognet var erstattet af eksempelvis cirkeldans og nærværstræning.

Endelig havde der været stor forbløffelse over, at Annette Berg ifølge flere tidligere menighedsrådsformænd havde tilbudt pårørende kontakt til afdøde ved en begravelse for omkring fem år siden.

Da Kristeligt Dagblad besøger Vig en kold januardag, møder avisen kun mennesker, der er glade for byens præst. En af dem er Lis Henriksen, der er frivillig i Røde Kors' genbrugsbutik i Vig:

”Hun hjalp mig rigtig meget, da min mand døde, hvor hun var virkelig personlig og nærværende, Når jeg møder hende, spørger hun altid, hvordan det går med børnene,” siger Lis Henriksen, der ikke har noget problem med, at Annette Berg har udtrykt sin tro på reinkarnation flere gange.

”Hvad hun tror på, er ligegyldigt for mig. Hun kan tro på Fanden selv, hvis bare hun varetager rollen som præst,” siger Lis Henriksen.

Hundrede meter derfra er frisør Finn Otterstrøm i gang med at klippe en af byens ældre medborgere.

Han har ligesom Lis Henriksen ikke noget problem med præst Annette Bergs tro på reinkarnation. Vi har jo alle vores forskelligheder, som han siger.

”Og man kan ikke gøre alle tilfredse. Jeg har trænet fodbold her i området, og jeg har da også oplevet en kvinde, der var sur, fordi jeg ikke satte hendes søn på førsteholdet,” siger Finn Otterstrøm, som selv er åben for det åndelige.

”Den anden dag havde vi en mand ude, der kunne fjerne jordstråler ved at lægge nogle sten i haven. Nu er strålerne forsvundet, og det viser bare, at der er mere mellem himmel og jord.”

Finn Otterstrøm har dog bemærket, at Annette Berg i perioder har været væk. Det var hun blandt andet, da hun uddannede sig til gestaltterapeut og åndelig vejleder for et par år siden.

”Pludselig skulle hun bare have fri, fordi hun skulle på kursus. Det gjorde præsten ikke i gamle dage. Var man præst, så var man præst. Men folk er glade for hende i byen, og jeg har aldrig hørt nogen sige noget dårligt om hende,” siger Finn Otterstrøm.

I Vig Kirke en halv kilometer fra Finn Otterstrøms frisørsalon er det tydeligt, at her er tale om en præst med interesse for det spirituelle. I våbenhuset ligger flere bøger om mindfulness og om kirkens meditative gudstjenester.

For Maia Trayhorn, healer, sangerinde, underviser og grundlægger af Lyssanger-Akademiet, der tilbyder en række personlighedsudviklende arrangementer, er det klart, at der er et slægtskab mellem præst Annette Berg og det spirituelle segment.

Maia Trayhorn har selv deltaget i cirkeldans i Annette Bergs præstegård og have og var også med i demonstrationen for Annette Berg foran Vig Kirke i slutningen af november.

”Det moderne menneske vil gerne have spiritualitet i kirken. Det er dem, der gerne vil danne deres egne meninger om tingene, i stedet for at få det dikteret. Ingen kan fortælle en, hvad man skal tro. Det er ingen herre over. Det er ligesom med reinkarnation. Der er ingen, der kan diktere, om man må tro på reinkarnation,” siger Maia Trayhorn,

Her er der så blevet argumenteret for, at Annette Berg skulle forlade folkekirken, hvis hun tror på reinkarnation, som er i strid med folkekirkens lære. Hvad tænker du om det?

”Jeg tænker, at det må være op til ens egen samvittighed som præst, om man vil være i folkekirken eller ej. Jeg synes ikke, at man skal prædike reinkarnation, men jeg synes, at man må have lov at have den tro, man har. Hun har nok heller ikke ændret sin tro, det kan man jo ikke. Tro kan ikke ændres.”

Når Annette Berg siden suspenderingen er blevet spurgt, om hun tror på reinkarnation, har hun svaret ”ingen kommentarer”. Men hvis man skal være tro mod sig selv, burde Annette Berg så ikke tone rent flag og fortælle det, hvis hun stadig tror på reinkarnation?

”Det kommer vel an på, hvad hun har fået at vide af biskoppen. Igen handler det om hendes egen samvittighed. Jeg kan ikke lide at sige, at folk burde gøre sådan og sådan, det bryder jeg mig ikke om. Jeg går ind for, at man skal mærke efter og så handle derefter. Det må så vise sig i Annette Bergs tilfælde, hvordan hun vil forholde sig til sin tro på reinkarnation.”