Højrenationalist har en perverteret kristendom

Den terrorsigtede Anders Behring Breivik, der står bag bomben i Oslo og massakren på Utøya, kalder sig kristen fundamentalist. Men det er han ikke, fastslår biskop og forskere

Ifølge biskop i Viborg Stift Karsten Nissen skal man ikke beære Breivik med en betegnelse som kristen fundamentalist. -
Ifølge biskop i Viborg Stift Karsten Nissen skal man ikke beære Breivik med en betegnelse som kristen fundamentalist. - . Foto: Henrik Bo Denmark.

Bøn til Gud og bibelcitater optræder adskillige steder i den terrorsigtede Anders Behring Breiviks manifest, som blev offentliggjort på internettet efter fredagens terrorbombning i Oslo og massakren på en ungdomslejr på en ø uden for byen.

LÆS OGSÅ: Kirkefolk fordømmer terror-teologi

Anders Behring Breivik omtaler flere steder sig selv som kristen fundamentalist, og flere medier har de seneste dage udråbt ham til det samme.

Men den 32-årige nordmand, som har bragt store dele af den vestlige verden i en tilstand af sorg og chok, kan ikke kaldes kristen fundamentalist, fastslår teologer og religionsforskere.

Ifølge biskop i Viborg Karsten Nissen skal man ikke beære ham med en betegnelse som kristen fundamentalist.

LÆS OGSÅ: Gerningsmanden begrunder terror med bibelvers

Det begreb kan forstås på hundrede forskellige måder. Og for nogle er det fundamentalistisk at tro på, at Kristus opstod fra de døde. Hvis det er sandt, så er jeg fundamentalist, og kirken er i sin essens fundamentalistisk, siger biskoppen og tilføjer:

Han er derimod ekstremist. Det, der står tilbage, er, at kristendommen er misbrugt til uhyrligheder. Og det må vi vende os imod.

Samme vurdering lyder fra ph.d. med speciale i kultur- og religionsmøde Mogens S. Mogensen.

LÆS OGSÅ: Paven beder for de norske terrorofre

Fundamentalisme opstod som bevægelse i USA for cirka 100 år siden med det formål at bevise kristendommens sandhed via videnskaben.

Hele den diskussion er fuldstændigt fremmed for Breivik. Han har intet tilfælles med USAs konservative kristne og er ikke optaget af kirkens dogmer. Han er snarere ekstremist, fordi han trækker på middelalderens ekstreme kristendomsopfattelse fra tiden omkring korstogene, siger Mogens S. Mogensen.

Den terrorsigtede nordmand beskriver flere steder sit indædte had til islam og til de politikere i Norge og Vesten generelt, der ikke kæmper imod indvandringen fra muslimske lande.

Ifølge Mogens S. Mogensen er han den bitre frugt af en højrenationalistisk bevægelse, som opstod i Europa i mellemkrigstiden, og som i de seneste år er eskaleret, samtidig med at højrenationalisterne påberåber sig kristendommen.

Koblingen mellem højrenationalisme og kristendom er opstået og udviklet i mødet med islam. Når man står over for en religion og kultur som den islamiske, så spørger man sig selv, hvad der er det specifikt europæiske. Man griber tilbage og tager rigtigt nok fat i kristendommen. For det er umuligt at forestille sig Europa uden kristendommen. Den europæiske identitet er historisk set opstået i et modspil mellem kristendom og islam, siger Mogens S. Mogensen og tilføjer, at det ikke handler om personlig kristentro.

Det er ikke en kristendom, som er personligt engagerende, men den historiske og politiske dimension af kristendommen, der kan legitimere, at man tager afstand fra islam og bekæmper islam. Man bruger kristendommen på en måde, som er Det Nye Testamente og Jesus Kristus fremmed, nemlig til at afgrænse sig fra andre.

Denne vurdering deler professor i historie med speciale i europæisk nationalisme Uffe Østergaard:

Den moderne højreradikalisme knytter sig til en bestemt, nationalistisk form for kristendom, som trækker på korstogenes og tempelriddernes tanker om at bekæmpe en fjende, en anden religion og beskytte sin egen civilisation. Det er ikke en inderliggjort kristendom, men snarere et mentalt lager, man trækker på for at styrke sin egen kultur. Jeg mener roligt, at man kan frikende kristendommen her, for det er en misforstået forestilling om kristendommen, siger han.

Som det eneste positive i den norske tragedie vil ugerningen give højrenationalisme langt trangere kår i Europa, vurderer ph.d Mogens S. Mogensen. Det bliver ganske enkelt sværere for den mest islamfjendske fløj at slippe af sted med sine budskaber, fordi budskaberne vil blive koblet til tragedien i Norge.

Det er en kolossal stor pris at betale, men jeg tror, at tragedien vil åbne øjnene for mange, som har været på vej ud af en højrenational fremmedhadsk glidebane. De bredere kredse, som er fristet til at følge med i det spor, vil besinde sig, og man vil tale mere nuanceret og moderat om islam og indvandring. For selvom han ikke har en bevægelse bag sig i klassisk forstand, så hører han hjemme i et netværk af mennesker med tilsvarende holdninger. Der er ikke et udsagn, han er kommet med, som ikke tidligere er blevet sagt af folk, som ikke er dømt for vold. Det er den lektie, vi kan lære, siger han.