Idealistisk bank på kundejagt

Lave renter og en ung profil skal skaffe den lille andelskasse Oikos, der hjælper u-landene, flere kunder

Ideen om de såkaldte mikrokreditter blev undfanget i Bangladesh for 25 år siden, da Grameen Bank blev oprettet af Muhammad Yunus med det formål at gøre fattige familier i stand til at låne penge til lave renter til små projekter. Siden har ideen spredt sig til resten af verden. Den Internationale Mikrokredit Kampagne har som mål at kunne dække 100 millioner af verdens fattigste familier i 2005. Ifølge den seneste årsrapport fra kampagnen fik 31 millioner mennesker i 2001 glæde af mikrokreditlån. Heraf var de 19 millioner kvinder.

Ideen om de såkaldte mikrokreditter blev undfanget i Bangladesh for 25 år siden, da Grameen Bank blev oprettet af Muhammad Yunus med det formål at gøre fattige familier i stand til at låne penge til lave renter til små projekter. Siden har ideen spredt sig til resten af verden. Den Internationale Mikrokredit Kampagne har som mål at kunne dække 100 millioner af verdens fattigste familier i 2005. Ifølge den seneste årsrapport fra kampagnen fik 31 millioner mennesker i 2001 glæde af mikrokreditlån. Heraf var de 19 millioner kvinder.

En tiltrængt ansigtsløftning og billige lån til studerende skal skaffe Andelskassen Oikos nye kunder og gøre den i stand til at låne flere penge ud til små projekter i Den tredje Verden.

- Vi har ændret vores profil fra at være en solidarisk virksomhed til at være et mere almindeligt pengeinstitut med en skarp etisk profil, der også har noget at tilbyde de unge mellem 20 og 30 år, siger Kirstine Olsson, der er konsulent i Oikos.

Den ene del af den lille andelskasse fungerer som en ganske almindelig bank for kunderne i Danmark, som kan sætte penge ind og tage lån. Den anden del indgår i et idealistisk projekt, hvor en del af bankens indestående penge udlånes til lave renter til små projekter i u-landene via såkaldte mikrokreditter gennem partnerorganisationer i Holland og Frankrig.

Siden Oikos blev etableret i Danmark i 1994 på initiativ fra kirkelige kredse, har der været lånt fem millioner kroner ud til de små projekter, der sætter fattige familier i u-lande i stand til at drive lidt forretning, som kan forbedre deres levevilkår.

Støvet image

Hidtil har Oikos levet et stille liv i Danmark med afdelinger i København og Bjerringbro, men nu skal det støvede image rystes af.

Som en del af den nye kampagne tilbyder andelskassen nu lån til studerende på op til 15.000 kroner til en rente på 6,5 procent.

Ifølge kreditrådgiver hos Oikos, Michael Therp, den ene af bankens to fuldtidsansatte, betyder et minimalt bureaukrati, at banken trods sin lidenhed kan levere billigere lån end mange store danske banker. Alligevel har Oikos indtil videre kun 520 faste kunder.

- Det går fremad, men det går langsomt. Der er en stor træghed, når det handler om at få folk til at skifte bank. Derfor forsøger vi nu at udbrede kendskabet til Oikos mere, siger han.

Kampagnen har allerede resulteret i flere nye kunder, oplyser Kirstine Olsson.

- Der kommer hele tiden nye kunder til, siger hun.

- For eksempel blev ham, vi havde til at lave vores nye hjemmeside, så betaget af projektet, at han nu vil have Oikos som sin bankforbindelse.

Fakta

Ideen om de såkaldte mikrokreditter blev undfanget i Bangladesh for 25 år siden, da Grameen Bank blev oprettet af Muhammad Yunus med det formål at gøre fattige familier i stand til at låne penge til lave renter til små projekter. Siden har ideen spredt sig til resten af verden. Den Internationale Mikrokredit Kampagne har som mål at kunne dække 100 millioner af verdens fattigste familier i 2005. Ifølge den seneste årsrapport fra kampagnen fik 31 millioner mennesker i 2001 glæde af mikrokreditlån. Heraf var de 19 millioner kvinder.

garly@kristeligt-dagblad.dk